Chociaż nad budową dworca Łódź Fabryczna góruje już efektowna, falista konstrukcja dachu to główne prace toczą się w głębi ziemi. Roboty trwają szesnaście metrów niżej niż poziom ulicy - tam, gdzie już w przyszłym roku pojadą pociągi. Zobacz, jak wyglądają prace.
W wykopie nowej Łodzi Fabrycznej spokojnie zmieściłby się czteropiętrowy blok mieszkalny. Każdego dnia 1200 robotników pracuje przy jednej z największych inwestycji kolejowych w kraju. Nowy, łódzki dworzec będzie multimodalny - czyli z jednego miejsca będzie można wsiąść w pociąg, tramwaj, autobus i samochód.
- Zakończyło się już układanie prefabrykatów betonowych w miejscu, gdzie będzie znajdował się dworzec autobusowy, czyli na poziomie -8 - mówi tvn24.pl Wojciech Kubik z Zarządu Dróg i Transportu w Łodzi.
Po stronie zachodniej, gdzie będzie wejście główne, odtwarzana jest już charakterystyczna fasada starego dworca. Przed frontem, wzdłuż ul. Nowoskładowej, poprowadzone zostaną tory tramwajowe. Znajdzie się tam również kilkudziesięciometrowy przystanek tramwajowy ze stylowym zadaszeniem. Tramwaj będzie jechał po stropie dworca.
Niżej się nie da
Na budowie tunelu skończono wybieranie ziemi - obecnie trwa wylewanie tzw. płyty dennej. Na niej zainstalowane będą tory kolejowe.
- Płyta denna zabezpiecza budowę przed przedostawaniem się wód podziemnych. W kilkunastu miejscach placu budowy ustawiono pompy, które wypompowują wodę i odprowadzają do tymczasowego kanału, a dalej do kolektora w okolicy starej fabryki Anilany i do rzeki Jasień - informuje Piotr Grabowski z biura prasowego Zarządu Dróg i Transportu w Łodzi.
Pociągi wjadą na dworzec poprzez tunel podziemny, który prowadzi do ul. Niciarnianej. Do wydrążenia wciąż pozostało około 300 metrów - w pobliżu wiaduktu na ul. Kopcińskiego, czyli jednej z najważniejszej arterii odprowadzających ruch na trasie północ-południe.
- Drążenie tunelu będzie skoordynowane ze wzmocnieniem i przebudową fundamentów wiaduktu - zapowiada Wojciech Kubik ze ZDiT.
Dworzec w liczbach
Budowa nowego dworca Łódź Fabryczna to największa tego typu budowa w Polsce. Na jej potrzeby będzie wykorzystanych ok. 750 tys. m3 betonu – to trzy razy więcej niż np. przy budowie Stadionu Narodowego w Warszawie.
W ramach całej inwestycji trzeba wywieźć blisko 2 mln m3 ziemi - 1,5 mln m3 w obszarze budowy stacji i ok. 0,5 mln m3 w obszarze budowy tunelu. Koszt powstania dworca to 1,76 mld złotych. Większość tej sumy ma dołożyć Unia Europejska, ale warunek jest jeden: prace muszą się zakończyć (a całą inwestycja musi zostać rozliczona) do końca 2015 roku.
Jeśli chcielibyście nas zainteresować tematem związanym z Waszym regionem, pokazać go w niekonwencjonalny sposób - czekamy na Wasze sygnały/materiały. Piszcie na Kontakt24@tvn.pl.
Autor: bż / Źródło: TVN24 Łódź
Źródło zdjęcia głównego: UMŁ