PKP PLK i Ministerstwo Infrastruktury kompletnie nie radzą sobie z największą inwestycją kolejową w kraju - pisze w liście otwartym do wicepremiera Jarosława Kaczyńskiego Dariusz Joński, poseł Koalicji Obywatelskiej. Polityk zadaje prezesowi Prawa i Sprawiedliwości dziesięć pytań dotyczących "jednej z najważniejszych inwestycji kolejowych w kraju". Według informacji parlamentarzysty, jedna z tarcz drążących tunel już od roku stoi bezczynnie.
Poseł Joński nie po raz pierwszy bije na alarm w sprawie budowy tunelu średnicowego pod Łodzią. W czerwcu wskazywał, że inwestycja nie jest realizowana, bo brakuje 300 mln złotych na waloryzację umów. Teraz w tej sprawie zdecydował się wysłać dziesięć pytań do wicepremiera Jarosława Kaczyńskiego. "Od roku duża tarcza stoi na przystanku Polesie. Według najnowszych informacji tarcza ma ruszyć w sierpniu, czyli po 14 miesiącach od zatrzymania prac" - wskazuje polityk, który zaznacza, że impas grozi chaosem komunikacyjnym w mieście.
Polityk między innymi dopytuje prezesa PiS, czy PKP PLK, przygotowując przetarg, nie zdawało sobie sprawy ze stopnia skomplikowania tego projektu i w jaki sposób na realizację inwestycji wpłynęła opisywana przez nas historia piany technologicznej, która wydobywała się na aleję Włókniarzy i zablokowała ruch tramwajowy w tym miejscu miasta. Potem parlamentarzysta chce wiedzieć, czy rozwiązano już problem waloryzacji umów i pyta, czy PKP PLK zgłosiły zapotrzebowanie na dodatkowe środki na zakończenie inwestycji w związku z koniecznością zabezpieczenia budynków w centrum miasta.
PKP PLK o "jecie postojowym"
O uwagi posła Jońskiego związane z realizacją inwestycji, która miała być gotowa do grudnia 2022 roku, zapytaliśmy PKP Polskie Linie Kolejowe. W przesłanym do nas stanowisku Karol Jakubowski z biura prasowego PKP PLK podkreśla, że realizacja inwestycji faktycznie jest opóźniona, ma to wynikać z faktów niezależnych od wykonawcy. Chodzi między innymi o konieczność uwzględnienia w projekcie dodatkowego przystanku Łódź Koziny, przygotowania wzmocnienia terenu i kamienic do przejścia dużej tarczy w centrum miasta oraz konieczność zabezpieczenia i zinwentaryzowania studni na trasie tunelu. Oprócz tego opóźnienie ma być związane z faktem, że realizacja inwestycji przypadła na pandemię COVID-19 oraz inwazję Rosji na Ukrainę.
"To wydarzenia, wyjątkowe i nie mające wcześniej precedensu, nie były obojętne w zakresie czasowym jak również finansowanym dla Wykonawcy i Zamawiającego" - zaznacza Karol Jakubowski. Dodaje, że termin zakończenia budowy podziemnego połączenia kolejowego zaplanowano na 2024 r., a uruchomienie ruchu pociągów w 2025 r.
Przedstawiciel PKP PLK przyznaje, że TBM Katarzyna, czyli tarcza, która ma drążyć tunel, obecnie nie pracuje. Postój ten - jak twierdzi Karol Jakubowski - trwa od stycznia tego roku. "Jest to tak zwany jet postojowy, tak aby móc kontynuować wzmacnianie i zabezpieczanie wskazanych nieruchomości na trasie pomiędzy przystankiem osobowym Polesie a przystankiem osobowym Śródmieście" - czytamy w komunikacie.
Zabezpieczanie budynków
Karol Jakubowski przekazuje w komunikacie przesłanym do tvn24.pl, że zabezpieczanie budynków na trasie tunelu będą wykonywane poprzez tak zwane iniekcje kompensacyjne.
"Iniekcja polega na wtłoczeniu w podłoże spoiwa cementowego w celu wzmocnienia i stabilizacji podłoża oraz zminimalizowania wpływu drążenia TBM na budynki" - przekazuje przedstawiciel PKP PLK.
Jakubowski odnosi się też do wycieku piany pod aleją Włókniarzy. Przekazuje, że piana wydostawała się przez otwór niezidentyfikowany na mapach projektowych.
"Ze wstępnych ustaleń wynika, że przyczyną wycieku piany technologicznej na al. Włókniarzy było przebicie hydrauliczne (...) PLK SA nie są w stanie stwierdzić, na czyje zlecenie i w którym roku powstał otwór. Otwór nie był wykonany na zlecenie PLK SA ani nie ma związku z budową łódzkiego tunelu. Obecne zabezpieczenie torowiska jest tymczasowe" - czytamy w oświadczeniu.
Obecnie - jak przekazuje Jakubowski - prowadzone są badania kontrolne w celu wykonania analizy ryzyka geotechnicznego.
"Umożliwią one przywrócenie pełnej funkcjonalności na al. Włókniarzy. Raport powinien być gotowy w ciągu najbliższych dni" - podkreśla.
Łódzkie "metro"
Budowany tunel średnicowy to kontynuacja budowy dworca Łódź Fabryczna, który z dworca końcowego stanie się przelotowym. Przez ścisłe centrum Łodzi będą mogły jechać pociągi regionalne i dalekobieżne. W ramach inwestycji powstaną nowe przystanki: Łódź Polesie, Łódź Śródmieście i Łódź Koziny. Mają one być zintegrowane z komunikacją miejską i w założeniu ułatwić mieszkańcom poruszanie się po mieście. Dlatego inwestycję czasami nazywa się budową "łódzkiego metra".
Źródło: tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: PKP PLK