W środę na alei Włókniarzy w Łodzi, jednej z głównych arterii łączących północ z południem miasta zaczęła wydobywać się piana. To - jak przekazuje urząd - prawdopodobnie wyciek substancji zmiękczającej glebę z tunelu kolejowego drążonego pod Łodzią. MPK wstrzymało kursowanie tramwajów.
W środę wieczorem portal łódzkiego magistratu opublikował zdjęcia piany tryskającej z ziemi w pobliżu torowiska tramwajowego. Substancja, która wydobywa się na powierzchnię, to - jak przekazuje strona urzędu - prawdopodobnie substancja do zmiękczania gruntu. "Ułatwia ona maszynie TBM drążenie tunelu, w którym od razu układane są betonowe elementy - tzw. tubbingi. Następnie na całość nakładana jest mieszanka uszczelniająca konstrukcję tunelu" - czytamy w informacji na temat niecodziennej awarii.
"Z uwagi na bezpieczeństwo, substancja trafi do badań" - przekazują autorzy komunikatu.
Z powodu usterki nastąpiło zatrzymanie ruchu tramwajów na al. Włókniarzy przy ul. Drewnowskiej w obu kierunkach jazdy do odwołania. W ich miejsce kursują zastępcze autobusy - po al. Włókniarzy i Limanowskiego od skrzyżowania al. Włókniarzy i ul. Kopernika do pętli Żabieniec.
"Nie zagraża ludziom ani środowisku"
Rafał Wilgusiak z biura prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe przekazał, że piana technologiczna wydostała się z drążącej tunel maszyny TBM Faustyna.
"Piana służy do uplastycznienia gruntu i zmniejszenia tarcia między tarczą TBM a gruntem, nie zagraża ludziom ani środowisku" - zapewnia Wielugsiak w przesłanym do nas oświadczeniu. Dodaje, że ruch tramwajowy na Włókniarzy będzie mógł wrócić po ułożeniu przez TBM elementów (ringów) obudowy tunelu w obszarze wycieku - na długości ok. 10 metrów.
"W celu minimalizacji utrudnień w komunikacji na al. Włókniarzy, wykonawca dąży do jak najszybszego wykonania tych prac. Wykonawca zakłada, że układanie ringów potrwa do jutrzejszego popołudnia" - czytamy w komunikacie.
Wilgusiak zaznaczył, że TBM Faustyna kontynuuje drążenie tunelu.
"Prace pod al. Włókniarzy zakończą się zgodnie z planem do 12 lipca br. Maszyna TBM Faustyna pokonała już ponad połowę odcinka pod drogą - wydrążyła tunel pod wschodnią jezdnią, obecnie znajduje się pod zachodnią jezdnią al. Włókniarzy" - podkreślił.
Budowa "łódzkiego metra"
W nocy z wtorku na środę rozpoczął się pod aleją Włókniarzy kolejny etap drążenia tunelu pod miastem.
Budowa tunelu średnicowego o łącznej długości 7,5 km to kontynuacja prac rozpoczętych budową dworca Łódź Fabryczna. Zdaniem spółki PKP PLK, inwestycja przyczyni się do stworzenia efektywnego systemu krajowych połączeń międzyregionalnych obejmujących region środkowej Polski. Tunel otworzy dworzec Łódź Fabryczna, który z dworca końcowego stanie się dworcem przelotowym. Skróci się czas przejazdu, a przez ścisłe centrum Łodzi będą mogły jechać zarówno pociągi regionalne, jak i dalekobieżne.
Czytaj też: Budowa "łódzkiego metra" stoi, unijne środki zagrożone? Poseł bije na alarm, PKP uspokaja
W tunelu powstaną trzy przystanki (Łódź Śródmieście, Łódź Polesie i Łódź Koziny), które zapewnią dogodny dojazd do centrum miasta, co ułatwi mieszkańcom aglomeracji i województwa codzienny dojazd do pracy i szkoły. Projekt "Udrożnienie Łódzkiego Węzła Kolejowego (TEN-T), Etap II, Odcinek Łódź Fabryczna–Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec" jest współfinansowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Jego wartość wynosi ponad 1,7 mld zł, z czego dofinansowanie unijne to ponad 1,4 mld zł.
Źródło: tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: Lodz.pl