Tego nie przetrwa sto budynków. Budowa tunelu na zakręcie

Kamienica nie wytrzymała
"Przekażemy zamawiającemu nasze rekomendacje"
Źródło: tvn24.pl
Budowa tunelu kolejowego pod Łodzią jest realizowana tak, żeby za wszelką cenę uniknąć rozbiórek budynków w centrum miasta. Jak się dowiedzieliśmy, ta strategia najpewniej zostanie zmieniona, bo wyniki trwającego od miesięcy prześwietlania gruntu na trasie tunelu wskazują, że część kamienic - mimo wzmocnienia gruntu - po prostu nie wytrzyma. Wykonawcy sygnalizowali od dawna, że to prawdopodobny scenariusz.
Artykuł dostępny w subskrypcji
Kluczowe fakty:
  • Pod centrum Łodzi drążony jest tunel kolejowy. To jedna z najważniejszych, trwających obecnie inwestycji infrastrukturalnych w kraju.
  • Realizowana przez PKP PLK Inwestycja jest jednak opóźniona o kilka lat. Pierwotne prace miały być zakończone już w 2022 roku.
  • Jedna z dwóch maszyn drążących tunel - TBM Katarzyna - stoi niemal w tym samym miejscu od września ubiegłego roku, kiedy to runęła oficyna jednej z kamienic przy ulicy 1 Maja.
  • Po katastrofie budowlanej jeszcze raz sprawdzono, jak drążenie tunelu może wpłynąć na okoliczne budynki. Wykonawca twierdzi, że trzeba zmienić strategię, która do tej pory zakładała, że budynki w złym stanie nie będą poddawane rozbiórce.

Osiem miesięcy po zawaleniu się fragmentu kamienicy przy ul. 1 Maja w Łodzi maszyna drążąca tunel TBM Katarzyna jest niemal w tym samym miejscu. 4 września 2024 roku runął fragment oficyny kamienicy przy ul. 1 Maja 23.

Czytaj także: