Punk tak popularny jak Kennedy i Chanel. Blisko pół miliona widzów
Link skopiowany do schowka.
Wystawa "PUNK: Chaos to Couture"
Źródło: Metropolitan Museum of Art
Głośna wystawa "Punk: Chaos to Couture", która zakończyła się w środę w Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku, okazała się jednym z największych przebojów w historii muzeum. Ekspozycję - na której można było zobaczyć m.in. wierną replikę łazienki nowojorskiego klubu CBGB, miejsca spotkań legend punka - odwiedziło ponad 442 tys. osób.
Powodzenie wystawy, która koncentrowała się na wpływie ruchu punkowego na modę - w szczególności w Londynie i Nowym Jorku - zaskoczyło samych organizatorów. Nie spodziewali się, że "Punk: Chaos to Couture" stanie się jedną z pięciu najbardziej popularnych wystaw Metropolitan Museum of Art (MoMA) w historii.
Od 9 maja do 14 sierpnia sprzedano na nią 442 350 biletów, czyli ponad 100 tys. więcej niż na poprzednią ekspozycję - "Schiaparelli & Prada: Impossible Conversations" z ub.r., która osiągnęła jeden z najgorszych wyników, choć była mocno reklamowana w mediach. Tymczasem tegoroczna wzbudzała od początku kontrowersje i wielu punkowych muzyków zbojkotowało ją, co tylko podgrzało atmosferę.
Wystawa "Punk: Chaos to Couture"
Wystawa "PUNK: Chaos to Couture"
Źródło: Metropolitan Museum of Art
Wystawa "PUNK: Chaos to Couture"
Źródło: Metropolitan Museum of Art
Wystawa "PUNK: Chaos to Couture"
Źródło: Metropolitan Museum of Art
Suknie projektu Gianniego Versace, lato 1994
Źródło: Metropolitan Museum of Art
Wystawa "PUNK: Chaos to Couture"
Źródło: Metropolitan Museum of Art
Wystawa "PUNK: Chaos to Couture"
Źródło: Metropolitan Museum of Art
Wystawa "PUNK: Chaos to Couture"
Źródło: Metropolitan Museum of Art
Wystawa "PUNK: Chaos to Couture"
Źródło: Metropolitan Museum of Art
Wystawa "PUNK: Chaos to Couture"
Źródło: Metropolitan Museum of Art
Kopia łazienki z klubu CBGB w Nowym Jorku z 1975 roku
Źródło: Metropolitan Museum of Art
Paul Cook, lata 70-te; pokaz mody Comme des Garçons wiosna-lato 2006
John Lydon, 1976; suknia Gianni Versace wiosna-lato 1994, sesja dla "Vogue Paris", luty 1994
Źródło: Metropolitan Museum of Art
Joe Strummer z The Clash, lata 70-te; suknia projektu Riccardo Tisci dla Givenchy wiosna-lato 2008, sesja dla "Vogue Italia", marzec 2008
Źródło: Metropolitan Museum of Art
Gary Wilson, muzyk eksperymentalny i performer, 1977; pokaz mody Maison Martin Margiela wiosna-lato 2011
Źródło: Metropolitan Museum of Art
Patti Smith w swoim domu w Nowym Jorku, 1977; pokaz mody Ann Demeulemeester wiosna-lato 2000
Źródło: Metropolitan Museum of Art
Joe Strummer, 1977; pokaz mody Helmuta Langa jesień-zima 2003-04
Źródło: Metropolitan Museum of Art
Sid Vicious, 1977; kostium Karla Lagerfelda dla Chanel, sesja dla amerykańskiego "Vogue'a", marzec 2011
Źródło: Metropolitan Museum of Art
John Lydon, 1976; sweter projektu Rei Kawakubo dla Comme des Garçons, 1982
Źródło: Metropolitan Museum of Art
Jordan znana z filmu "Dressing for Pleasure", 1977; suknia projektu Rodarte, sesja dla amerykańskiego "Vogue'a", lipiec 2008
Źródło: Metropolitan Museum of Art
Debbie Harry z Blondie, 1976; sukienka projektu Husseina Chalayana wiosna-lato 2003
Źródło: Metropolitan Museum of Art
Zespół The Clash, 1976; pokaz mody Vivienne Westwood wiosna-lato 2010
Źródło: Metropolitan Museum of Art
Fanka punka z Londynu, lata 70-te; projekt Maison Martin Margiela wiosna-lato 1990
Źródło: Metropolitan Museum of Art
Zespół Heartbreakers, 1975; projekt Hediego Slimane'a dla Dior Homme z 2002 roku
Źródło: Metropolitan Museum of Art
Johnny Lydon, 1976; kampania reklamowa Balmain wiosna-lato 2011
Źródło: Metropolitan Museum of Art
Richard Hell, 1970; kampania reklamowa Dior Homme wiosna-lato 2006
Źródło: Metropolitan Museum of Art
Siouxsie Sioux, 1976; koszulka projektu Vivienne Westwood z 1977 roku
Źródło: Metropolitan Museum of Art
Richard hell, amerykański innowator muzyki pop, 1977; John Lydon, 1976
Źródło: Metropolitan Museum of Art
Wystawa "Punk: Chaos to Couture"
- Projektanci mody sprowadzili punkową ideę do potrzeb własnego ego i konta w banku. Tymczasem ta kultura wychodziła z serca i rodziła się na ulicy. To nie tylko była moda, ale styl życia. Problem w tym, że to, co uciekało od stereotypów, dziś stało się stereotypem - John Lydon, bardziej znany jako Johnny Rotten, wokalista Sex Pistols, narzekał przed majowym wernisażem.
McQueen wciąż najlepszy
Ale - jak się okazało - odwiedzający MoMA chcieli zobaczyć z bliska m.in. wierną replikę obskurnej łazienki nowojorskiego klubu CBGB, miejsca spotkań legend punka, słynną suknię Gianniego Versace zdobioną agrafkami, która w 1994 roku z nieznanej nikomu Elizabeth Hurley zrobiła gwiazdę, sukienkę Comme des Garçons z... czterema rękawami, a także koszulkę z nadrukiem dwóch nagich kowbojów projektu Vivienne Westwood - w latach 70. artysta Alan Jones został aresztowany za obsceniczność, kiedy pokazał się w niej na ulicy.
Wystawę "Alexander McQueen: Savage Beauty" odwiedziło ponad 660 tys. osób
Źródło: The Costume Institute of The Metropolitan Museum of Art
Więcej widzów przyciągnęły tylko wystawy poświęcone Chanel z 2005 roku (463,6 tys. osób), Jacqueline Kennedy z 2001 (559,9 tys. osób) i filmowym superbohaterom "Fashion and Fantasy" z 2008 (576 tys.).
Ale najbardziej spektakularną wystawą w historii mody wciąż pozostaje retrospektywa prac brytyjskiego projektanta Alexandra McQueena z 2011, która zgromadziła 661,5 tys. widzów. Już pierwszego dnia padł rekord frekwencyjny.
Autor: am\mtom / Źródło: WWD, tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: Metropolitan Museum of Art