91,5 tys. dolarów kosztuje T-shirt paryskiego domu mody Hermès - tyle, co dwa lata nauki w zagranicznym college'u lub kilka samochodów. Koszulka uszyta jest ze skóry krokodyla i pochodzi z letniej kolekcji dla mężczyzn. To nie tylko najdroższy T-shirt na świecie, ale i najdroższe ubranie projektu jakiejkolwiek luksusowej marki, które można kupić w sklepie.
Hermès słynie z najdroższych projektów w branży. Najbardziej pożądany produkt marki to Birkin Bag - ceny za tę kultową torebkę zaczynają się na poziomie 10 tys. dolarów, a kończą około kwoty 150 tysięcy dol. Ale tym razem paryski dom mody przeszedł samego siebie.
"Na rynku pojawił się czarny T-shirt z krokodyla. Piękna rzecz, ale przygotuj się na szok, kiedy dojdziesz do kasy" - napisała dziennikarka "Daily Telegraph".
"Każdy będzie wyglądał jak morderca"
Chodzi o koszulkę, którą zaprojektowała Véronique Nichanian dla męskiej kolekcji Hermèsa na sezon wiosna-lato 2013. Produkt trafił właśnie do sprzedaży detalicznej, m.in. do flagowego sklepu marki przy Madison Avenue w Nowym Jorku. Choć metka nie jest dołączona do ubrania wiszącego na wieszaku, cenę odkrył bloger portalu The Awl - to 91,5 tys. dolarów (ok. 400 tys. złotych), do czego trzeba doliczyć dodatkowe 8 tys. dolarów podatku od sprzedaży.
T-shirt jest więc najdroższą koszulką na świecie i bije cenowo wszystkie inne luksusowe produkty dostępne na rynku: m.in. plecak z aligatora The Row, który kosztuje 39 tys. dolarów, dżinsy Balmain za 2,5 tys. dolarów, czy kapelusz Saint Laurent za tysiąc dolarów.
Stacja NBC News wyliczyła, że za cenę T-shirtu Hermèsa można opłacić dwa lata nauki w college'u, kupić kilka samochodów, a nawet samolot. "Być może fakt, że Hermès nawet bawełniane koszulki sprzedaje za rekordowe 345 dolarów, cena tych z krokodyla wyda się mniej absurdalna? Cóż, prawdopodobnie nie" - powiedział dziennikarz na antenie.
Choć przedstawiciel marki nie wypowiedział się na temat wzbudzającego kontrowersje T-shirtu, głos zabrała organizacja PETA, organizacja społeczna broniąca praw zwierząt.
- Za najwyższą cenę tej raczej żenującej koszulki przypłaciły życiem krokodyle, które zostały zatłuczone na śmierć lub żywcem były obdzierane ze skóry. Każdy, kto ją założy, będzie wyglądał jak morderca - powiedziała Colleen O'Brien, rzecznik PETA.
Nie ma wyprzedaży, jest palenie
176-letni Hermès to jeden z najbardziej luksusowych brandów na świecie. Ma w ofercie nie tylko wyroby ze skóry (m.in. słynne torebki Kelly, Birkin, Constance) i apaszki (co 25 sekund sprzedaje się jedna z nich na świecie, choć kosztuje od 200 do 500 dol.), ale także linię mebli i produkty wyposażenia wnętrz, perfumy oraz kolekcje mody dla kobiet i mężczyzn. Astronomiczne ceny są wyższe niż u nawet najdroższych konkurentów, tj. Céline, Chanel, Valentino i Lanvin.
Zgodnie ze swoją polityką marka nigdy nie wprowadza wyprzedaży, a niesprzedane w sezonie projekty zostają spalone, by nie trafiały na rynek wtórny.
Klientkami domu mody są m.in. Oprah Winfrey, Julia Roberts, Jennifer Lopez, Sharon Stone, Cameron Diaz i Kate Moss. A Victoria Beckham na swoją kolekcję aż 150 modeli torebek Birkin wydała ponad 1,5 miliona dolarów.
Dyrektorem kreatywnym marki jest 48-letni Francuz Christophe Lemaire, podkupiony w 2011 roku z Lacoste.
Autor: am/jaś/k / Źródło: Daily Telegraph, tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: Hermès