O upokorzeniu, osamotnieniu, głodzie, śmierci, ale także o chwilach radości - o doświadczeniach getta opowiadają dzieci. Ich relacje dotyczą też życia w ukryciu, w podziemnych bunkrach, z których mali świadkowie nie wychodzili nawet przez wiele miesięcy. "Holocaust oczami dziecka" to wyjątkowa prezentacja multimedialna.
Prezentację opowiadającą o losach żydowskich dzieci podczas II wojny światowej przygotowała Fundacja Shalom z okazji zbliżającej się rocznicy wybuchu powstania w getcie warszawskim.
Mamusia przeczytała , że będzie wysiedlenie (…) bałem się dzieci
- Zagłada opowiedziana jest tutaj głosami dzieci żydowskich. Są to ich relacje, uzupełniane archiwalnymi fotografiami i komentarzem historycznym - mówi o projekcie jego współautor, Robert Szuchta.
A te są poruszające. Tym bardziej, co podkreśla Szuchta, że opowiadane niemal na gorąco. - Wartość tej prezentacji polega także na tym, że dystans czasu między przeżyciami tych dzieci, a momentem, kiedy one to opowiadały, jest niewielki - wyjaśnia i przypomina, że w latach 1946-47 w Polsce działały komisje historyczne, które zbierały relacje Żydów dotyczące ich przeżyć wojennych.
Nie jestem już dawną strojną miłą panną. Nie jestem w ogóle człowiekiem. Jestem w tej chwili tylko Żydowicą. Kimś kogo można bezkarnie opluwać, ukamieniować. dzieci
Świadectwo
W prezentacji zostały przedstawione m.in. relacje opowiadające o życiu rodzin żydowskich tuż przed wojną oraz o zmianach tego życia, jakie dokonały się pod okupacją niemiecką. Dzieci wspominają swoje ulubione zajęcia, a także spokojne życie w małych miasteczkach.
W jednej z relacji poznajemy historię dziesięcioletniej dziewczynki, która razem z matką ucieka podczas akcji deportacyjnej; w innej - historie dzieci, które przeżyły tragedię pobytów w obozach koncentracyjnych.
Pamiętam tylko, że jedyną rzeczą, którą lubiłam była muzyka Dzieci
Dzieci dzieciom
Adresatami prezentacji są uczniowie szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. Szuchta chciałby, aby trwająca w sumie 22 minuty prezentację (my pokazujemy kilka minut) wykorzystali nauczyciele do przeprowadzenia godziny lekcyjnej poświęconej tematyce holokaustu. Jego zdaniem, wartość dydaktyczną materiału wzmacnia fakt, że to dzieci opowiadają dzieciom o wojnie.
Źródło: tvn24.pl, PAP
Źródło zdjęcia głównego: Fundacja Shalom