Ma być kolorowo i w dawnym stylu. BBC o głównym choinkowym trendzie 2025

shutterstock_2249950931
Rozbłysła choinka na placu Zamkowym
Źródło: TVN24
Na choinkach w tym roku króluje klimat retro - wyrokuje portal BBC. Drzewka ozdabiają kolorowe lampki, tradycyjne ozdoby i różnokolorowe, maksymalistyczne, nieskoordynowane dekoracje. Często wykonane samodzielnie. W Polsce można do tego dołożyć bombki rodem z PRL.

Jeśli na waszej choince zawisły, bądź zawisną w najbliższych godzinach, ręcznie robione łańcuchy, wycinane nożyczkami gwiazdki, bombki we wszystkich możliwych stylach i barwach - najlepiej pamiętające choinki z czasów PRL, a do tego wielokolorowe lampki, a nawet anielskie włosy, to znaczy, że macie najmodniejszą choinkę tego sezonu. Tak przynajmniej może wynikać z przedświątecznej analizy BBC. "Choinki są od góry do dołu udekorowane odważnymi, niepasującymi do siebie ozdobami, ponieważ coraz więcej osób stara się odtworzyć świąteczny okres ze swojego dzieciństwa" - pisze portal brytyjskiego nadawcy publicznego. Zdaniem autorki materiału, zwrot w stronę nostalgii zaczął się w ubiegłym roku, a przesadzone, czasami wręcz kiczowate dekoracje stały się czołowym trendem świątecznym roku 2025.

Wzrost sprzedaży retro dekoracji

Jak mówi portalowi Harry Bradshaw z firmy At Last Events zajmującej się organizacją imprez i stylizacją wnętrz, "po długim okresie skromnych, neutralnych lub tradycyjnych świąt Bożego Narodzenia ludzie wydają się znacznie bardziej skłonni do powrotu do zabawy, nadmiaru i nostalgii". Sprzedawcy detaliczni twierdzą z kolei, że obserwują rosnący popyt na dekoracje, które mają pomóc odtworzyć magię świąt Bożego Narodzenia z minionych lat - twierdzi brytyjski portal.

OGLĄDAJ: Dyskusje o polityce i niechciane całusy. Jak przeżyć święta
pc

Dyskusje o polityce i niechciane całusy. Jak przeżyć święta

Ten i inne materiały obejrzysz w subskrypcji

Sieć sklepów Primark poinformowała, że młodsi przedstawiciele generacji X, millenialsi i starsi przedstawiciele generacji Z kupują dekoracje przypominające im dzieciństwo. Nostalgiczny trend zauważyły też sieci Marks & Spencer oraz John Lewis. Według danych tej drugiej, sprzedaż "retro-nostalgicznych dekoracji" wzrosła w tym roku o 180 procent. Jednak nie tylko duże sieciówki to źródło takich dekoracji - wiele osób decyduje się np. na robione samodzielnie łańcuchy i gwiazdy z papieru bądź szuka bombek w sklepach typu second hand, czy też - pożycza je od rodziny i znajomych.

"Odzwierciedlenie emocjonalnych potrzeb"

Jak mówią bohaterki tekstu BBC, kolorowe dekoracje sprawiają, że czujemy się ciepło i przytulnie, zupełnie tak, jak podczas świąt w dzieciństwie. Hannah Bartlett, właścicielka firmy The Christmas Insider, twierdzi, że sposób, w jaki celebrujemy świąteczną magię w naszych domach, jest "fizycznym odzwierciedleniem naszych emocjonalnych potrzeb związanych z obchodami Bożego Narodzenia".

Bartlett zauważa również, że niepewność, jaka panuje na świecie, sprawia, że ludzie odnajdują jeszcze więcej pocieszenia w tradycjach, które przypominają im o dzieciństwie. Istnieje jej zdaniem pragnienie "powrotu do prostszych czasów".

W latach 70. XX wieku, do których odwołują się swoich dekoracjach Brytyjczycy, bardzo odważne i kolorowe ozdoby świąteczne były niejako symbolem nadziei w trudnych czasach, kiedy trwały strajki górników, a rodziny musiały oszczędzać - mówi w BBC Lucy Scott, kolekcjonerka wystroju wnętrz. Poza tym, opcji wystroju było wtedy po prostu mniej. Właściwie to samo można by powiedzieć o dekoracjach w Polsce w czasach PRL i latach 90.

Święta to czas bardzo powiązany z nostalgią i chęcią powrotu do czasów, kiedy sami byliśmy dziećmi i z niecierpliwością czekaliśmy na pierwszą gwiazdkę. Nie dziwi więc, że również w Polsce, w miarę dorastania kolejnych pokoleń, trendy zmieniają się na te, które królowały na choinkach w czasach, kiedy obecne głowy rodziny były małoletnie. W Polsce takim elementem charakterystycznym mogą być bombki znane z PRL - np. charakterystyczne kolorowe szyszki ze sztucznym śniegiem, grające kolorowe lampki, grzybki muchomorki, bałwanki i mieniące się bombki-reflektory.

OGLĄDAJ: "Ona ma pełną świadomość, że to jest jej największy hit". Kto zarabia najwięcej na świątecznych przebojach?
pc

"Ona ma pełną świadomość, że to jest jej największy hit". Kto zarabia najwięcej na świątecznych przebojach?

Ten i inne materiały obejrzysz w subskrypcji
Czytaj także: