Fragmenty wojskowych budowli i fortyfikacji austriackiej Twierdzy Kraków, a także zabytkowe rury wodociągowe znaleziono podczas przebudowy ulicy Dekerta w Krakowie. Prace archeologiczne pod wiaduktem kolejowym są już na ukończeniu, podobnie zresztą prowadzona przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przebudowa. Oddanie drogi do użytku - ze względu na historyczne odkrycia - na pewno będzie jednak opóźnione.
Kończą się prace archeologiczne pod wiaduktem kolejowym na ulicy Dekerta w Krakowie. W trakcie przebudowy drogi - prowadzonej przez PKP PLK - w listopadzie 2022 roku natrafiono na fragmenty historycznych zabudowań. Jak się okazało, to między innymi ruiny XIX-wiecznej Twierdzy Kraków.
Czytaj też: Na budowie Cogiteonu w Krakowie znaleźli schron z II wojny światowej. "Jedyny tego typu" w mieście
PKP PLK: na ulicy Dekerta odkryto prawdopodobnie fort piechoty
Jak poinformował nas w poniedziałek (23 stycznia) Piotr Hamarnik z zespołu prasowego PKP PLK, znalezione - po zdjęciu wierzchniej warstwy asfaltu - fragmenty zabudowań nie były uwzględnione na mapach. Były zlokalizowane zarówno pod jezdnią, jak i pod chodnikiem.
Czytaj też: Podczas remontu drogi znaleźli cmentarz. Chowano na nim przestępców i nieochrzczone dzieci
"To m.in. fragmenty budowli wojskowych i fortyfikacji (Twierdza Kraków, najprawdopodobniej Fort piechoty St. II "Płaszów"), a także zabytkowe elementy kanalizacji i fragmenty przyczółków pierwszego wiaduktu kolejowego wybudowanego w tym miejscu" - wyliczył Hamarnik. Wszystkie te budowle pochodzą z XIX wieku.
Obecnie archeolodzy kończą sporządzać dokładną dokumentację tych znalezisk. Jak podkreślił Hamarnik, zgodnie z procedurami decyzję o ich dalszym losie podejmą służby konserwatorskie.
Przebudowa ulicy Dekerta w Krakowie. Kiedy koniec?
Ostatni etap przebudowy ulicy Dekerta w Krakowie rozpoczął się w listopadzie. Nowy układ skrzyżowania ulic Dekerta i Romanowicza ma poprawić bezpieczeństwo - piesi zyskają dodatkową przestrzeń, a zmiana kąta przecięcia jezdni ma ułatwić kierowcom określenie pierwszeństwa. "Takie pozytywne zmiany możliwe są do wprowadzenia dzięki nowej konstrukcji wiaduktu kolejowego (po modernizacji jest to obiekt jednoprzęsłowy, czyli nie ma już dodatkowych podpór po środku jezdni)" - informuje PKP PLK.
Droga w miejscu prowadzonej przebudowy jest zamknięta dla kierowców. Jak zapowiadali kolejarze, nowy układ skrzyżowania miał zostać oddany do użytku przed końcem 2022 roku. Po tym, jak natrafiono na zabytkowe zabudowania, prace zostały jednak częściowo wstrzymane, co opóźniło termin otwarcia.
Po tym, jak służby konserwatorskie zadecydują o przyszłości znalezisk, wykonawcy przebudowy będą mogli określić precyzyjną datę zakończenia przebudowy drogi. Jak poinformował nas Hamarnik, zostanie ona otwarta najprawdopodobniej na początku wiosny tego roku.
Źródło: tvn24.pl, krakow.pl
Źródło zdjęcia głównego: PKP PLK