Poślizg krakowskiego metra. "Termin niemożliwy do utrzymania"

shutterstock_1603370167
Zielone światło dla metra w Krakowie
Źródło: TVN24

Kraków nie otrzyma do końca lutego decyzji środowiskowej w sprawie pierwszego etapu budowy metra. Termin został wydłużony przez władze Oświęcimia, które mają podjąć w tej sprawie decyzję. Urzędnicy zapoznają się teraz z uwagami i wnioskami z konsultacji społecznych.

Poślizg z pracami nad krakowskim metrem. Jak poinformował w środę Urząd Miasta Oświęcim, "wstępny termin wydania decyzji środowiskowej na 28 lutego nie jest możliwy do utrzymania".

Urzędnicy podkreślili, że "nowy termin wydania decyzji środowiskowej zostanie podany do wiadomości publicznej w wydanym przez Prezydenta Miasta Oświęcimia obwieszczeniu".

Czytaj też: Będzie remont ważnego mostu. Po telefonie do wicepremiera do miasta przyjedzie wojsko

Metro w Krakowie. Obawy o zabytki i zieleń

Łącznie w konsultacjach społecznych wpłynęły do projektu budowy metra 63 wnioski i uwagi. Dotyczą głównie zagrożeń dla istniejących budynków, ochrony zieleni czy ograniczenia przebiegu metra do wariantu podstawowego. Termin zgłaszania upłynął 28 stycznia.

Prezydent Oświęcimia wystąpi do inwestora, aby ten ustosunkował się w terminie 30 dni do złożonych uwag i wniosków mieszkańców Krakowa oraz ewentualnie skorygował raport oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.

Wydanie decyzji środowiskowej do 28 lutego niemożliwe będzie również z powodu przedłużającego się procesu uzgodnień warunków realizacji przedsięwzięcia przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska i Wody Polskie. W przypadku RDOŚ jest to 28 lutego, a Wód Polskich 13 lutego.

Samorządowe Kolegium Odwoławcze w październiku wyznaczyło prezydenta Oświęcimia do wydania decyzji środowiskowej dla budowy metra w Krakowie. Władze Krakowa nie mogą wydać takiej decyzji środowiskowej, ponieważ nieruchomości rodziny prezydenta Krakowa Aleksandra Miszalskiego i wiceprezydenta Stanisława Mazura znajdują się w pobliżu planowanej trasy metra.

Trasa krakowskiego metra

Szacowany koszty budowy centralnego odcinka to 3 mld zł. Finanse mają pochodzić z budżetu krajowego, unijnego i miejskiego. Jesienią ubiegłego roku w Urzędzie Miasta Krakowa powołano referat ds. metra oraz Radę Naukowo-Techniczną ds. Budowy Metra.

Na razie mowa jest o pierwszym, centralnym odcinku trasy metra w Krakowie. Została ona zaplanowana od okolic Akademii Górniczo-Hutniczej do Ronda Młyńskiego, ma przechodzić obok Starego Miasta od strony ulicy Basztowej. Jak poinformował krakowski urząd, połączy ona stacje: AGH - Stare Miasto - Dworzec Główny - Rondo Mogilskie – Olsza - Rondo Młyńskie. Według zapowiedzi magistratu krakowskie metro ma być autonomiczne, w przeciwieństwie do warszawskiego.

Decyzje dotyczące przebiegu II i III etapu pierwszej linii metra mają zapaść w tym roku.

TVN24 HD
Dowiedz się więcej:

TVN24 HD

Czytaj także: