Korki na Zakopiance to odwieczna zmora turystów marzących o wypoczynku w stolicy polskich Tatr. Teraz jest szansa, że w końcu to się zmieni. Trwa przebudowa węzła drogowego w Poroninie, gdzie trasa krzyżuje się z innymi drogami. Ale na razie kierowcy muszą uzbroić się w cierpliwość: remont oznacza bowiem spore utrudnienia.
Każdy, kto choć raz w szczycie sezonu jechał Zakopianką wie, że korki na tej trasie są niemal codziennie. Pojawiła się jednak szansa, że przejazd się usprawni. W połowie listopada rozpoczęła się przebudowa węzła drogowego w Poroninie. To skrzyżowanie Zakopianki z drogą wojewódzką, jezdniami lokalnymi i torami kolejowymi.
Największym wyzwaniem dla drogowców będzie budowa tunelu pod Zakopianką i torami kolejowymi. Powstaną także dwa nowe mosty na rzekach Poroniec i Biały Dunajec, rondo dwupasmowe, zatoki, ścieżki rowerowe i chodniki dla pieszych.
Jak remont to i utrudnienia
Wykonawca na zakończenie inwestycji ma 22 miesiące. Jej koszt ma wynieść 43 mln 868 tys. zł.
- Dzięki inwestycji znacznie poprawi się bezpieczeństwo i płynność ruchu w tym miejscu. Głównie zostanie rozwiązany problem skrętu na Bukowinę Tatrzańską, który nie będzie już blokował głównego ruchu na Zakopiance. Na pewno w tym miejscu nie będzie już takich korków, jak dotychczas – mówił dyrektor krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Tomasz Pałasiński.
I choć perspektywa sprawnego przejazdu Zakopianką jest obiecująca, na razie kierowcy muszą uzbroić się w cierpliwość. Remont oznacza bowiem utrudnienia. Powstaną m.in. tymczasowe przeprawy na rzekach Poroniec i Biały Dunajec. Samochody zmierzające w kierunku przejścia granicznego w Łysej Polanie będą już w Nowym Targu kierowane na odpowiednie drogi. Największe utrudnienia czekają kierowców w drugiej połowie przyszłego roku, kiedy ruch będzie przekierowywany na nowe jezdnie.
Najdłuższy tunel w Polsce
Kluczowym punktem w poprawie sprawności ruchu na Zakopiance są prace na odcinku Lubień-Rabka. Tam, według założeń inwestora, ma powstać najdłuższy tunel w Polsce. Inwestycja ta zakończy się jednak dopiero za kilka lat.
W przyszłym roku ma także rozpocząć się budowa nowego mostu w Białym Dunajcu. Z powodu złego stanu technicznego istniejącej tam przeprawy wprowadzono ruch wahadłowy.
Inwestycje na Zakopiance finansuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Węzeł drogowy w Poroninie to newralgiczny punkt drogi z uwagi na skrzyżowanie wielu jezdni, torów kolejowych oraz położenie terenu w widłach dwóch rzek: Porońca i Białego Dunajca. Projekt przebudowy tego miejsca był wielokrotnie zmieniany. Początkowo proponowano jezdnię szybkiego ruchu z ekranami dźwiękochłonnymi i estakadę, ale na tę koncepcję nie zgadzali się mieszkańcy Poronina. Kolejny odrzucony pomysł to budowa ok. 100-metrowego tunelu, ale ten projekt okazał się zbyt kosztowny.
Autor: mmw / Źródło: TVN24 Kraków
Źródło zdjęcia głównego: Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie / TVN24 Kraków