Pendolino pędzi, ale dróżnika i szlabanów brak. Są za to funkcjonariusze SOK

Pendolino pędzi przez niestrzeżone przejazdy
Pendolino pędzi, ale dróżnika i szlabanów brak. "Stanowi to pewne zagrożenie"
Źródło: Paweł Skalski | TVN24 Katowice

Bez dróżnika czy szlabanów, ale pod czujnym okiem Straży Ochrony Kolei - tak od kilku dni wyglądają niestrzeżone przejazdy kolejowe na Śląsku, przez które od niedawna przejeżdża Pendolino z prekością nawet 120 km/h. - Stanowi to pewne zagrożenie dla ludzi - mówi TVN24 funkcjonariusz SOK.

Partole Strażników Ochrony Kolei pojawiły się 14 grudnia na niestrzeżonych przejazdach kolejowych na trasie od Opola przez Fosowskie – Lubliniec – Częstochowę Stradom – Żelisławice do Koniecpola. Ma to związek ze zmianą w rozkładzie jazdy pociągów oraz wprowadzeniu na tory Pendolino. Oprócz składów jadących z prędkością 30-40 km/h, pojawiły się także te pędzące 120 km/h.

– Stanowi to pewne zagrożenie dla ludzi, którzy jeszcze nie przyzwyczaili się do nowego rozkładu jazdy, a którzy dotychczas przechodzili bezpiecznie przez te przejazdy – powiedział w rozmowie z TVN24 Dariusz Bitniok z częstochowskiego regionu Straży Ochrony Kolei.

- Nie ma 100-procentowych zabezpieczeń, ale oznaczenia są moim zdaniem wystarczające. To człowiek zawsze decyduje, czy się do nich zastosować, czy nie - dodaje.

Jak długo strażnicy będą zabezpieczać przejazdy? - Na pewno jeszcze przez kilka dni – zapowiedział dodając jednocześnie że "później też będą stali, ale w mniejszej obsadzie".

ZOBACZ REKORD PRĘDKOŚCI PENDOLINO

Zawsze, gdy zmieni się rozkład

Rzecznik SOK Paweł Boczek zapewnia zaś, że tego typu partole strażników na niestrzeżonych przejazdach wprowadza się zawsze, gdy zmienia się rozkład jazdy i częstotliwość kursowania pociągów. - To rutynowe działania prewencyjne podejmowane w uzgodnieniu z Polskimi Liniami Kolejowymi - powiedział. Zapewnił przy tym, że patrole pozostaną tam aż do odwołania.

Aby zminimalizować ryzyko wypadków, PLK wydała także specjalny komunikat do władz gmin, przez które przejeżdża Pendolino.

Szybciej i krócej

Obecnie w Polsce jest 17 składów Pendolino, z których 15 gotowych jest do jazdy z pasażerami. Każdy z zamówionych przez PKP Intercity składów Pendolino składa się z siedmiu wagonów. Pociągi mają prawie 190 metrów długości i ważą 395,5 ton. W Pendolino są dwie klasy: pierwsza i druga. Na pokładzie pociągu są łącznie 402 miejsca – 57 w klasie pierwszej i 345 w drugiej. Fotele w obu klasach są rozkładane, a każde z miejsc ma indywidualne oświetlenie oraz gniazdko elektryczne. Na korytarzach oraz na końcu przedziałów zostały umieszczone stelaże bagażowe. Pociąg jest wyposażony w wieszaki na rowery.

JAK PENDOLINO WYGLĄDA W ŚRODKU?

Dzięki Pendlino, skrócić mają się czasy podróży między największymi polskimi miastami. Jak zapowiada PKP Intercity podróż z Warszawy do Krakowa i Katowic będzie trwała ok. 2,5 godziny, do Trójmiasta blisko 3 godz., a do Wrocławia - 3 godz. 40 minut. Pendolino mają jeździć powyżej 160 km/h.

ZOBACZ, JAK STARTOWAŁO PENDOLINO W MATERIALE "FAKTÓW TVN":

14.12.2014 | Start Pendolino. Pierwsi pasażerowie pojechali „superpociągiem”

14.12.2014 | Start Pendolino. Pierwsi pasażerowie pojechali „superpociągiem”

Jeśli chcielibyście nas zainteresować tematem związanym z Waszym regionem, pokazać go w niekonwencjonalny sposób - czekamy na Wasze sygnały/materiały. Piszcie na Kontakt24@tvn.pl.

Autor: rf/i / Źródło: TVN24 Katowice

Czytaj także: