Tylko w czterech krajach azjatyckich dochody z eksportu odzieży mogą zmniejszyć się do końca dekady o 65 miliardów dolarów, do 2050 roku może zniknąć nawet 8,6 miliona miejsc pracy - wynika z badania przeprowadzonego przez Schroders i Cornell University. Zdaniem autorów analizy proces zrozumienia wpływu zmian klimatu na działanie przedsiębiorstw jest "w powijakach".
Opublikowany w zeszłą środę raport z badania opracowanego przez firmę Schroders i Cornell University skupia się na czterech krajach: Bangladeszu, Kambodży, Pakistanie i Wietnamie. Jak wskazuje agencja Reutera, odpowiadają one za 18 procent światowego eksportu odzieży, a w fabrykach odzieży i obuwia na ich terenie zatrudnionych jest 10,6 miliona pracowników.
Z analizy wynika, że ekstremalne upały i powodzie w latach 2025-2030 mogą zmniejszyć produktywność, a tym samym zmniejszyć dochody z eksportu odzieży wymienionych państw o 65 miliardów dolarów (ok. 282 mld złotych - red.). Jeśli przemysł odzieżowy nie znajdzie rozwiązań, które pomogą mu radzić sobie ze zmianami klimatu, do 2050 roku może zniknąć nawet 8,6 miliona miejsc pracy.
ZOBACZ TEŻ: Dlaczego ten rok jest tak gorący?
Branża odzieżowa może stracić miliardy
Zmiany mogą również wpłynąć na łańcuchy dostaw sześciu marek odzieżowych o globalnym zasięgu, niewymienionych z nazwy w cytowanym przez Reutersa raporcie z badań. Dla jednej marki może to oznaczać zmniejszenie rocznego zysku operacyjnego o pięć procent. Autorzy badania chcieliby, by ich ustalenia stanowiły "pobudkę" dla branży odzieżowej i inwestorów, "borykających się z niedoborem informacji na temat stopnia narażenia przedsiębiorstw".
- Żaden z dostawców i nabywców, z którymi rozmawialiśmy, nie zwracał większej uwagi na te dwie kwestie (upałów i powodzi - red.) - powiedział Jason Judd, dyrektor wykonawczy Cornell Global Labor Institute. - Reakcja branży na zmiany klimatu obejmuje głównie łagodzenie skutków, emisję i recykling - dodał.
Zmiany klimatu i "właściwa ocena sytuacji"
Zdaniem Angusa Bauera, kierownika ds. badań nad zrównoważonymi inwestycjami w firmie Schroders, proces zrozumienia wpływu zmian klimatu na działanie przedsiębiorstw jest "w powijakach", ponieważ niewiele firm ujawnia wystarczającą ilość informacji i niewielu inwestorów "podejmuje się właściwej oceny" sytuacji. - Jest bardzo mało danych na ten temat… Niektóre marki (odzieżowe) nie ujawniają lokalizacji fabryk swoich dostawców - podkreślił.
ZOBACZ TEŻ: Ziemia staje się coraz mniej przyjazna dla ludzi. Przekroczyliśmy sześć granic planetarnych
Źródło: Reuters
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock