Nadchodzą ciężkie czasy dla niemieckich klubów piłkarskich. Hannover 96, Werder Brema, Schalke 04, czy TSV 1860 Monachium znajdują się na liście zespołów, z których sponsorowania chce wycofać się Volkswagen, pisze niemiecki tygodnik "Bild am Sonntag". Wszystko przez skandal, z którym zmaga się największy producent samochodów w Europie.
Wielu ekspertów wskazuje, że to największy kryzys w historii motoryzacji. Na początku września Volkswagen przyznał się bowiem do postawionych mu przez amerykańską federalną Agencję Ochrony Środowiska (EPA) zarzutów, że w swych samochodach z silnikami Diesla instalował zabezpieczenia przed nadmierną emisją tlenków azotu podczas testów.
Niepewność finansowa
Ujawnienie tego faktu wywołało najpoważniejszy na przestrzeni ostatnich lat skandal w globalnej branży motoryzacyjnej, a Volkswagenowi grożą teraz w USA wielomiliardowe kary.
W połowie października Niemiecki Federalny Urząd Ruchu Motorowego (KBA) formalnie nakazał Volkswagenowi ściągnięcie objętych aferą samochodów do przeglądu. Niemiecki minister transportu Alexander Dobrindt przewiduje, że akcja ta potrwa do końca 2016 roku.
Ze względu na niepewność co do skutków finansowych ujawnionego skandalu, w piątek przedstawiciele koncernu zapowiedzieli obniżkę rocznego budżetu na inwestycje w 2016 roku aż o 30 proc., co stanowi równowartość 1 mld euro.
Suma kar dla Volkswagena może być jednak gigantyczna.
Eksperci z branży motoryzacji twierdzą, że grzywny i koszty związane z naprawą samochodów mogą sięgnąć łącznie aż 35 mld euro.
Co ze sportem?
Oznaczało będzie to konsekwencje także dla podmiotów sponsorowanych przez niemieckiego giganta.
Według doniesień "Bild am Sonntag", Volkswagen wydaje średnio około 1,5 mln euro na sezon dla każdego ze sponsorowanych zespołów piłkarskich, które teraz muszą liczyć się z tym, że stracą sponsora. Niemiecki tygodnik wymienia w tym gronie Hannover 96, Werder Brema, Schalke 04 oraz TSV 1860 Monachium.
W zeszłym miesiącu, VfL Wolfsburg poinformował, że po skandalu z udziałem niemieckiego giganta jest zmuszony odłożyć w czasie projekt wartego miliony euro planu budowy nowego ośrodka szkolenia młodzieży.
Ponadto, VW może także znacznie obniżyć dofinansowanie, wynoszące obecnie 5 mln euro rocznie, na klub hokejowy Grizzlys Wolfsburg. Na co dzień występujący w ekstraklasie.
Jak zaznaczają jednak przedstawiciele Volkswagena piłka nożna była głównym filarem strategii sponsoringowej, którą będzie także kontynuowana w przyszłości. Jednocześnie w oświadczeniu wysłanym agencji Reutera, koncern zapewnia, że "jeszcze nie zdecydowano, co zostanie objęte cięciami".
Na czym polegała manipulacja Volkswagena?
Autor: mb/gry / Źródło: Reutrers