Zawalony most, zablokowany port. Po katastrofie transport towarów wartych miliardy dolarów zablokowany

Źródło:
CNN

Baltimore znajduje się w pierwszej dziesiątce największych portów w USA. Obsługuje import i eksport największej liczby samochodów samochodów i ciężarówek. Ponadto znajduje się tam duży terminal wycieczkowy. Ograniczenie działalności portu w Baltimore z powodu zawalenia się mostu Key Bridge może zaszkodzić gospodarce.

W Baltimore w amerykańskim stanie Maryland we wtorek nad ranem czasu polskiego runął most Key Bridge. Most zawalił się po tym, jak uderzył w niego statek handlowy. Po tym tragicznym zdarzeniu zablokowany pozostaje port w Baltimore.

Jego przedstawiciele poinformowali w serwisie X, że ruch statków został zawieszony do odwołania. Nie oznacza to, że port został całkowicie zamknięty. Nadal w terminalach są obsługiwane samochody ciężarowe.

Judah Levine, szef działu badań w firmie logistycznej Freightos, przekazał, że tylko do soboty do Baltimore miało przypłynąć siedem kontenerowców.

Port w Baltimore czołowym w USA

Baltimore jest dziewiątym co do wielkości portem w USA pod względem przeładunków. W 2023 roku obsłużono rekordowe 52,3 miliona ton towarów o wartości 80,8 miliarda dolarów - napisał portal stacji CNN.

Zablokowany port obsługuje import oraz eksport największej liczby samochodów osobowych i ciężarówek, maszyn rolniczych, budowlanych, a także import cukru i gipsu. Ponadto to drugi port w kraju pod względem eksportu węgla.

Według rządu stanowego Maryland, port generuje 15 330 bezpośrednich miejsc pracy i 139 180 miejsc w usługach związanych z działalnością portu.

Czytaj także: Kluczowa przeprawa, symbol miasta. Co wiemy o moście w Baltimore?

Baltimore posiada również terminal wycieczkowy, wpływają do niego statki obsługiwane przez Royal Caribbean, Carnival i Norwegian. W ubiegłym roku w porcie obsłużono ponad 444 tysiące pasażerów.

Wpływ na łańcuchy dostaw

Wstrzymanie działalności przez port w Baltimore może uderzyć w lokalną gospodarkę oraz spowodować opóźnienia w łańcuchu dostaw.

Grupa żeglugowa A.P. Moller-Maersk zapowiedziała, że będzie pomijała Baltimore w "najbliższej przyszłości". Taka sytuacja ma trwać, dopóki obszar nie zostanie uznany za bezpieczny. Duński gigant zapowiedział, że ładunki, które miały trafić do Baltimore, zostaną rozładowane w pobliskich portach. Ostrzeżono jednak klientów, że może to oznaczać opóźnienia w łańcuchu dostaw.

Port w Baltimore zajmuje pierwsze miejsce wśród amerykańskich portów, jeżeli chodzi o transport morski samochodów. W ubiegłym roku obsłużono tam rekordową liczbę 850 tys. pojazdów. Volkswagen podał w oświadczeniu, że w poprzednim roku przez Baltimore dostarczył do amerykańskich dilerów około 100 tys. pojazdów. Port obsługuje też takich producentów samochodów jak General Motors, Ford, Jaguar Land Rover, Nissan, Fiat czy Audi.

Oren Klachkin, ekonomista w Nationwide Financial, ocenił, że zawalenie się mostu Key Bridge grozi "zakłóceniem działalności logistycznej na Wschodnim Wybrzeżu".

Katastrofa mostu zaburza transport towarów

Częściowo może to być spowodowane utrudnieniami w ruchu na ważnej autostradzie międzystanowej nr 695, prowadzącej wzdłuż Wschodniego Wybrzeża USA. Z mostu Key Brigde każdego dnia korzystało 30-35 tys. samochodów osobowych i ciężarowych. Teraz pojazdy będą musiały korzystać z alternatywnych dróg.

Dodatkowo Judah Levine prognozuje, że przekierowanie ładunków do Filadelfii, Norfolk lub portu Nowy Jork/New Jersey może podnieść koszty przewozu drogowego i kolejowego. Może też spowodować korki w tych alternatywnych portach. "Jeśli dojdzie do zatorów i statki będą czekać, może to spowodować opóźnienia dla importerów korzystających z tych portów. Zatory mogą również wywierać pewną presję na wzrost stawek frachtowych na trasie Azja - Wschodnie Wybrzeże USA i trasach transatlantyckich" - dodał.

Czytaj także: Katastrofa mostu w Baltimore "może mieć długotrwałe skutki ekonomiczne i gospodarcze dla całego świata"

Portal stacji CNN zwrócił uwagę, że stawki frachtowe, czyli ceny transportu ładunków, na trasach transatlantyckich w ostatnim czasie wróciły w pobliże poziomów z 2019 roku po tym, jak gwałtownie wzrosły w czasie pandemii COVID-19. Z drugiej strony stawki transportu z Azji na Wschodnie Wybrzeże USA są ponad dwukrotnie wyższe niż w marcu 2019 roku. Powodem są ataki na statki na Morzu Czerwonym, które wymusiły przekierowanie transportu na trasy prowadzące wzdłuż wybrzeży Afryki, zamiast korzystania z Kanału Sueskiego.

Mark Zandi, główny ekonomista Moody's Analytics, ocenił, że inne porty na Wschodnim Wybrzeżu USA powinny dysponować wystarczającą przepustowością, aby obsłużyć statki zwykle zawijające do Baltimore. Dlatego Zandi, pomimo potencjalnego wzrostu kosztów transportu, nie spodziewa się problemów dla całej gospodarki USA, ponieważ towary prawdopodobnie trafią do innych portów. Zaznaczył przy tym, że to zawalenie się mostu w Baltimore "komplikuje sprawę", ale "już teraz mamy do czynienia z wieloma zakłóceniami w międzynarodowym łańcuchu dostaw".

Odbudowa mostu w Baltimore

Skala potencjalnego wzrostu kosztów transportu jest niewiadomą, gdyż zależy to głównie od tego, jak długo nie będzie działał port. Zdaniem gubernatora Maryland Wesa Moore'a jest za wcześnie, by powiedzieć, kiedy statki będą mogły ponownie wpływać do Baltimore.

Prezydent USA Joe Biden zadeklarował we wtorek, że polecił swojemu zespołowi, by poruszył niebo i ziemię, by ponownie otworzyć port w Baltimore i odbudować most Key tak szybko, jak to tylko możliwe. - Od tego portu zależy 15 tysięcy miejsc pracy - zwracał uwagę Biden.

Chociaż odbudowa mostu może zająć lata, to teraz priorytetem jest usunięcie gruzu z rzeki Patapsco. To ma sprawić, że przez kanał portowy ponownie będą mogły przepływać duże statki, takie jak kontenerowce, statki wycieczkowe czy samochodowce.

"Chociaż Baltimore nie jest jednym z największych portów Wschodniego Wybrzeża USA, to importuje i eksportuje ponad milion kontenerów rocznie, więc może to spowodować znaczne zakłócenia w łańcuchach dostaw" - podsumowała Emily Stausboll, analityczka rynku w norweskiej firmie Xeneta.

Autorka/Autor:mb/ams

Źródło: CNN

Źródło zdjęcia głównego: Felix Lipov/Shutterstock

Pozostałe wiadomości

Na stronie Kancelarii Prezesa Rady Ministrów opublikowano najnowsze oświadczenie majątkowe Donalda Tuska. Znalazły się w nim informacje o oszczędnościach i dochodach, a także polisy na życie premiera według stanu na koniec 2023 roku.

Opublikowano oświadczenie majątkowe Donalda Tuska

Opublikowano oświadczenie majątkowe Donalda Tuska

Źródło:
tvn24.pl

Podatek wyrównawczy może objąć maksymalnie siedem tysięcy podmiotów – powiedział wiceminister finansów Jarosław Neneman. Projekt ustawy w tej sprawie został opublikowany na stronach Rządowego Centrum Legislacji. Zakłada wprowadzenie unijnych przepisów przewidujących minimalny poziom opodatkowania dla międzynarodowych grup przedsiębiorstw oraz dużych grup krajowych.

Rząd szykuje nowy podatek. Zyski liczone w miliardach

Rząd szykuje nowy podatek. Zyski liczone w miliardach

Źródło:
PAP

PKP Polskie Linie Kolejowe wykazały 937 milionów złotych straty za rok 2023 - poinformowała kolejowa spółka w piątkowym komunikacie. Rok wcześniej spółka miała 173 miliony złotych zysku.

Potężna strata kolejowej spółki. Prezes "zaskoczony"

Potężna strata kolejowej spółki. Prezes "zaskoczony"

Źródło:
PAP

Alior Bank ma nowy skład rady nadzorczej. Zmian dokonali w piątek akcjonariusze banku. Z rady nadzorczej odwołano między innymi byłego szefa Centralnego Biura Antykorupcyjnego Ernesta Bejdę.

Były szef CBA stracił kolejne stanowisko

Były szef CBA stracił kolejne stanowisko

Źródło:
tvn24.pl

Cezary Kocik ma zostać nowym prezesem mBanku. Rada nadzorcza w piątek przyjęła rekomendację Komisji do spraw Wynagrodzeń i Nominacji w tej sprawie - podał mBank w raporcie giełdowym. Kocik miałby objąć stanowisko po zakończeniu pełnienia funkcji przez obecnego prezesa - Cezarego Stypułkowskiego.

To ma być nowy prezes. Zmiana po kilkunastu latach

To ma być nowy prezes. Zmiana po kilkunastu latach

Źródło:
PAP, tvn24.pl

Aby zachować ciągłość wypłaty świadczeń, do końca kwietnia należy złożyć wniosek o 800 plus. Pierwsze wypłaty na kolejny okres rozliczeniowy ruszą w czerwcu.

Ważny termin dla rodziców. Zostało kilka dni

Ważny termin dla rodziców. Zostało kilka dni

Źródło:
tvn24.pl

W piątkowym losowaniu Eurojackpot nie padła główna wygrana. Najbliżej rozbicia kumulacji było w Niemczech, gdzie pojawiły się wygrane drugiego stopnia. W Polsce najwyższą była jedna wygrana czwartego stopnia.

Wyniki Eurojackpot z 26 kwietnia 2024. Jakie liczby padły podczas ostatniego losowania?

Wyniki Eurojackpot z 26 kwietnia 2024. Jakie liczby padły podczas ostatniego losowania?

Źródło:
tvn24.pl

Lotnisko Warszawa-Radom przez miniony rok obsłużyło ponad 130 tysięcy pasażerów. Jak poinformowała rzeczniczka Polskich Portów Lotniczych Anna Dermont, port pracuje nad zwiększeniem oferty i rozwinięciem siatki połączeń lotniczych.

Lotnisko w Radomiu podsumowało rok działalności

Źródło:
PAP

Janina Goss jako członkini rady nadzorczej Orlenu w 2023 roku zarobiła 157 tysięcy złotych. Tak wynika ze sprawozdania rocznego płockiego koncernu. Goss to przyjaciółka prezesa Prawa i Sprawiedliwości Jarosława Kaczyńskiego.

Podano zarobki przyjaciółki prezesa PiS w Orlenie

Podano zarobki przyjaciółki prezesa PiS w Orlenie

Źródło:
tvn24.pl

Wczorajszy wyrok Sądu Najwyższego dotyczący kredytów frankowych sprawi, że znajdzie się jeszcze więcej chętnych do dochodzenia swoich praw przed sądami - przewiduje w rozmowie z redakcją biznesową tvn24.pl radca prawny Mateusz Płudowski. Dodał, że dotyczy to przede wszystkim klientów, którzy już spłacili swoje zobowiązania i nie mogą liczyć na ofertę ugody ze strony banków. Najważniejszą kwestią uregulowaną przez SN jest określenie daty przedawnienia roszczeń zarówno banków, jak i konsumentów. - Wiele spraw będzie się kończyło brakiem możliwości odzyskania przez bank wypłaconego kapitału - ocenia.

Będzie kolejny szturm frankowiczów na sądy? "Jest to bardzo ważne stanowisko"

Będzie kolejny szturm frankowiczów na sądy? "Jest to bardzo ważne stanowisko"

Źródło:
tvn24.pl

Bon energetyczny i ceny prądu w drugiej połowie 2024 roku, rewizja Krajowego Planu Odbudowy oraz wieloletni plan finansowy państwa. To trzy projekty, którymi już w przyszłym tygodniu może się zająć rząd. Tak wynika z zapowiedzi Macieja Berka, przewodniczącego Stałego Komitetu Rady Ministrów.

"Ważne projekty", którymi ma się zająć rząd. Jest zapowiedź

"Ważne projekty", którymi ma się zająć rząd. Jest zapowiedź

Źródło:
tvn24.pl

Zarząd Poczty Polskiej zamierza w tym roku zmniejszyć liczbę stanowisk pracy o 5 tysięcy etatów - poinformował w piątek w Sejmie wiceminister aktywów państwowych Jacek Bartmiński. Dodał, że kończące się umowy zlecenia, czy umowy o pracę na czas określony, nie będą przedłużane.

Ostre cięcie etatów w polskiej spółce. Wiceminister potwierdza

Ostre cięcie etatów w polskiej spółce. Wiceminister potwierdza

Źródło:
PAP

Największe sieci paliwowe w Polsce ruszają ze specjalnymi promocjami z okazji zbliżającej się majówki. Z obniżek skorzystamy między innymi na stacjach Orlen, BP, Moya, Shell, Circle K, a także MOL. Ile wyniosą majówkowe rabaty i jak z nich skorzystać?

Ruszają majówkowe promocje na stacjach paliw. Gdzie zatankujemy taniej?

Ruszają majówkowe promocje na stacjach paliw. Gdzie zatankujemy taniej?

Źródło:
tvn24.pl

PKO Bank Polski oraz Bank Pekao zaplanowały prace serwisowe w najbliższy weekend. Klienci muszą przygotować się na przerwy w dostępie do niektórych usług.

Dwa największe banki w Polsce ostrzegają przed utrudnieniami

Dwa największe banki w Polsce ostrzegają przed utrudnieniami

Źródło:
tvn24.pl

W 2023 roku luka VAT ponownie wzrosła do dwucyfrowego poziomu - przekazał na konferencji prasowej minister finansów Andrzej Domański. Jak dodał, szczegółowe dane za ubiegły rok zostaną opublikowane w najbliższych dniach.

Minister finansów: w ubiegłym roku luka VAT znów osiągnęła dwucyfrowy poziom

Minister finansów: w ubiegłym roku luka VAT znów osiągnęła dwucyfrowy poziom

Źródło:
PAP

Nie jest wyrokiem bycie prezesem czy członkiem zarządu jakiejkolwiek firmy - powiedziała w programie "Jeden na Jeden" na antenie TVN24 Grażyna Piotrowska-Oliwa, menadżerka, inwestorka i była prezeska PGNiG, odnosząc się do słów Daniela Obajtka o "piekle", które miał przeżywać kierując Orlenem. Odniosła się także do utraconych 1,6 mld zł przedpłaty za ropę z Wenezueli. - Widzę ogromny brak konsekwencji. Mówimy o byciu czempionem, potentatem w Europie. Żaden jednak nie płaci zaliczek w stu procentach - zwracała uwagę.

Piotrowska-Oliwa o Orlenie: żaden czempion tego nie robi

Piotrowska-Oliwa o Orlenie: żaden czempion tego nie robi

Źródło:
TVN24

"Rada Polskich Mediów stanowczo sprzeciwia się bezprawnym i szkodliwym społecznie działaniom podejmowanym przez Przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji wobec niezależnych mediów" - brzmi treść uchwały RPM. Sprawa dotyczy decyzji oraz wypowiedzi Macieja Świrskiego wymierzonych w redakcje TVN24, TOK FM.

Rada Polskich Mediów: działalność przewodniczącego KRRiT godzi w wolność słowa

Rada Polskich Mediów: działalność przewodniczącego KRRiT godzi w wolność słowa

Źródło:
tvn24.pl

ByteDance nie zamierza poddać się i wyzbyć się swojego biznesu w Stanach Zjednoczonych po podpisaniu przez Joe Bidena ustawy delegalizującej TikTok - podaje BBC. Wcześniej przedstawiciele TikToka zapowiadali, że zaskarżą w sądzie "niekonstytucyjną" decyzję prezydenta USA. Szef TikToka Shou Zi Chew podkreślił, że firma "nigdzie się nie wybiera".

Chińczycy nie składają broni. "Prędzej zamkną TikToka, niż sprzedadzą"

Chińczycy nie składają broni. "Prędzej zamkną TikToka, niż sprzedadzą"

Źródło:
PAP