Ponad jedna trzecia pieniędzy przeznaczonych w tym roku na prezenty trafi do e-sklepów. Tymczasem różnice w cenach pojedynczych produktów są gigantyczne i różnią się w zależności od internetowej witryny - wynika z badania "Świąteczny barometr cenowy" przeprowadzonego przez Deloitte, Dealavo i Google.
Według autorów analizy "aż 37 proc. budżetu przeznaczonego na prezenty zostawimy w tym roku w sklepach internetowych", bo w powszechnej opinii atutem "e-commerce są atrakcyjne ceny i promocje". Tymczasem, jak pokazała analiza ofert 800 sklepów internetowych, "różnice w cenach pomiędzy nimi są naprawdę duże".
Raport o zakupach w internecie
Badanie objęło dziesięć najpopularniejszych produktów świątecznych promowanych i wyszukiwanych w Google oraz w jednej z porównywarek cenowych. Wzięto pod uwagę kategorie takie jak: gry, konsole, drobne AGD, kosmetyki, książki, muzyka, perfumy, gry planszowe, słodycze, smartfony, telewizory, zabawki oraz zegarki.
Rozbieżności w cenach zależą od kategorii produktów. Przykładowo, tego samego dnia (28 listopada br.) woda perfumowana renomowanej marki w jednym ze sklepów internetowych kosztowała 134,89 zł, a w innym - 359 zł. Różnica wynosiła więc ponad 160 proc. W przypadku smartfonów jeden z najpopularniejszych kosztował w najtańszym sklepie 1240 zł, a w najdroższym - 2460 zł.
„Te rozbieżności w cenach pokazują, że producenci mają umiarkowany wpływ na to, jak kształtują się ceny ich produktów na rynku, szczególnie jeżeli chodzi o e-commerce" - ocenia, cytowany w opracowaniu, Mariusz Chmurzyński z Deloitte.
Świąteczne prezenty
Z badania analizującego świąteczne zwyczaje Polaków wynika też, że w tym roku 23 proc. respondentów kupiło prezenty już w listopadzie, a 33 proc. wybierze się na zakupy w pierwszej połowie grudnia.
- Paradoksalnie część konsumentów, licząc na wyprzedaże, decyduje się na zakup prezentów świątecznych zaraz po świętach i wręcza je w okresie noworocznym – zauważa Magdalena Jończak z Deloitte. Ale jak dodaje, cena to nie wszystko. W przypadku sklepów internetowych i oferowanych przez nie produktów równie ważna jest szybkość i kompletność informacji o zamówieniu, koszty transportu, terminy i formy dostaw oraz subiektywna znajomość marki i jej renoma.
Gadżety idealne pod choinkę:
Autor: MS / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock