Lufthansa zlikwiduje 900 połączeń z lotnisk w Monachium i we Frankfurcie nad Menem. Jak czytamy w "Sueddeutsche Zeitung", to wynik chaosu, jaki w ostatnim czasie panuje na niemieckich lotniskach, wywołany przez braki personelu i tłumy pasażerów chcących nadrobić pandemiczne zaległości i polecieć na wakacje. Dramatyczna sytuacja panuje również na innych europejskich lotniskach.
We Frankfurcie, jednym z największych lotnisk w Europie, są kilkusetmetrowe kolejki do kontroli bezpieczeństwa, gdzie obsadzone jest jedno na kilkanaście stanowisk. Dziennie odwoływanych jest nawet po kilkanaście lotów.
Lufthansa usuwa połączenia
"Obecnie na lotniskach w Niemczech i Europie panuje chaos. Po tym, jak pandemia wywołana przez koronawirusa sparaliżowała ruch lotniczy na prawie półtora roku, ostatnio powróciło masowe zapotrzebowanie na loty, zwłaszcza wśród urlopowiczów, którzy w czasie pandemii musieli siedzieć w domu, a teraz chcą nadrobić zaległości" – wyjaśnia "SZ".
Lato zapowiadało się dla linii lotniczych bardzo dobrze, szczególnie że ostatnio "gwałtownie podniosły ceny", teraz jednak okazuje się, że na lotniskach brakuje personelu naziemnego oraz pokładowego - pisze gazeta.
Zamiast odwoływać loty bez uprzedzenia, Lufthansa zdecydowała się "przerzedzić" rozkład lotów, aby być w stanie prawidłowo obsłużyć pozostałe połączenia. Linie poinformowały, że w lipcu zamierzają zrezygnować z 900 połączeń z dwóch największych niemieckich lotnisk: Frankfurtu i Monachium. Także Eurowings, spółka zależna Lufthansy, odwołuje kilkaset lotów.
"Nie widać szybkiej poprawy sytuacji, istnieje ryzyko, że podobne działania zostaną podjęte w sierpniu" – podkreśla "SZ"
Pracownicy linii lotniczych zarzucają kierownictwu Lufthansy niekompetencję. "Od dawna można było przewidzieć, że dotychczasowa kadra będzie niewystarczająca. (…) Kierownictwo samo strzeliło sobie tego karnego, do bramki bez bramkarza" – cytuje "SZ" jednego z pracowników.
Problemy kadrowe
Jak przypomina dziennik, w trakcie pandemii, od początku 2020 roku, Lufthansa zlikwidowała globalnie około 34 tys. ze 140 tys. miejsc pracy. Nie zapowiada się też na to, by sytuacja miała ulec szybkiej poprawie: brakuje pracowników, a znalezienie nowych okazuje się niezwykle trudne.
"Praca na lotnisku i na pokładzie samolocie nie jest atrakcyjna finansowo dla nowo przychodzących. Wiele osób, które przebranżowiły się w czasie kryzysu, stwierdza, że gdzie indziej jest im lepiej, i nie zamierzają wracać" – podsumowuje "Sueddeutsche Zeitung".
Inne lotniska
Od kilku tygodni trwa zamieszanie na lotnisku Schiphol w Amsterdamie, a kolejki do kontroli bezpieczeństwa wychodzą daleko poza budynek terminala. Często w czasie oczekiwania na kontrolę pasażerowie dowiadują się, że nie mają po co czekać, bo ich rejs i tak został odwołany.
W czwartek rano na lotnisku Roissy-Charles de Gaulle pod Paryżem odwołano 25 proc. lotów. Wszystko przez strajk pracowników, którzy domagają się 300 euro podwyżki dla każdego zatrudnionego.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock