Nawet 113 miliardów dolarów - tyle mogą wynieść w 2020 roku straty linii lotniczych w związku z rozprzestrzeniającym się koronawirusem. Według Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA) postawi to branżę w bardzo trudnej sytuacji.
- W czasie nieco dłuższym niż dwa miesiące perspektywy sektora w większości regionów świata stały się zdecydowanie niepokojące - oświadczył dyrektor generalny IATA Alexandre de Juniac po naradzie w Singapurze, na której uznano sytuację branży za "niemal bezprecedensową".
Miliardowe straty
IATA, która zrzesza 290 przewoźników powietrznych, ocenia, że jeśli koronawirusa uda się szybko opanować, straty branży lotniczej wyniosą 63 mld dolarów. Wzrosną one jednak do 113 mld dolarów w skali roku, jeśli SARS-CoV-2 będzie się nadal rozprzestrzeniał.
Według pierwszej oceny IATA, opublikowanej 20 lutego, straty finansowe przewoźników były szacowane na blisko 30 mld dolarów.
Według IATA wartość giełdowa firm lotniczych zmalała w związku z epidemią Covid-19 o około 25 proc. To więcej niż straty, które przewoźnicy powietrzni ponieśli wskutek epidemii SARS (syndrom ostrej niewydolności oddechowej) w 2003 roku.
Oszczędnościowe posunięcia
Od stycznia dziesiątki towarzystw lotniczych zawiesiły bądź zredukowały swe połączenia z Chinami, pierwszym ogniskiem epidemii, a następnie z Włochami. Epidemia przyczyniła się do globalnego spadku rezerwacji. W związku z epidemią koronawirusa rezerwacje lotów do Europy z takich kierunków, jak obie Ameryki, Azja i Afryka uległy w ostatnim tygodniu lutego redukcji o 79 proc. - ogłosiła w czwartek firma ForwardKeys. Pierwszym w Europie towarzystwem lotniczym, które ucierpiało wskutek epidemii koronawirusa, były brytyjskie linie Flybe, które już w ubiegłym roku miały poważne problemy. Przewoźnik ogłosił w czwartek, że kończy swą działalność. Linie lotnicze ogłosiły już szereg posunięć oszczędnościowych, takich jak zamrożenie liczebności personelu, płac i promocji, a także redukcję wydatków administracyjnych. Lufthansa uziemiła 150 swych samolotów. Air France przyspieszyły odesłanie części swoich maszyn na przeglądy techniczne. Według IATA dobrą nowiną jest jedynie spadek cen ropy naftowej na początku roku.
Autor: mp / Źródło: PAP