Konsensus przygotowany przez PAP Biznes wskazywał na wzrost sprzedaży detalicznej w cenach stałych rdr o 3,9 proc. oraz spadek o 3,1 proc. w ujęciu mdm.
Największy wzrost odnotowano w kategoriach: meble, rtv, agd (o 16,6 proc.), pojazdy samochodowe, motocykle, części (o 12,9 proc.), tekstylia, odzież, obuwie (o 12,2 proc.). Spadek nastąpił w grupach prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach (o 5,2 proc) oraz żywność, napoje i wyroby tytoniowe (o 2,9 proc.).
W listopadzie 2025 r. wartość sprzedaży detalicznej przez Internet w cenach bieżących była o 6,6 proc. wyższa niż przed rokiem.
W cenach bieżących, ekonomiści ankietowani przez PAP Biznes spodziewali się wzrostu o 3,8 proc. rdr.
W okresie styczeń-listopad 2025 r. sprzedaż wzrosła o 4,4 proc. w skali roku, w 2024 r. w tym samym okresie odnotowano zwyżkę. o 2,7 proc.
Komentarze ekspertów
mBank skomentował na swoim profilu X, że sprzedaż detaliczna w listopadzie 'nieco rozczarowała". Eksperci dodali jednak, że "sprzedaż dóbr trwałych wygląda pozytywnie".
"Po bardzo silnym październiku (5,4 proc. r/r) widać spowolnienie dynamiki, w dużej mierze wynikające z mniejszej liczby dni handlowych. Po oczyszczeniu z tego efektu obraz popytu pozostaje jednak relatywnie solidny, a kondycja konsumenta nadal jest dobra" - podał dział analiz PKO Research na profilu X.
Z kolei eksperci banku Pekao ocenili, że mimo, że dane z "gospodarki realnej lekko rozczarowały", polski PKB "wciąż stoi głównie konsumpcją".
Autorka/Autor: /ams
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock