Zarząd Kanału Sueskiego (SCA) przekazał, że wszystkie 422 statki, które z powodu blokady przez kontenerowiec Ever Given nie mogły się przeprawić, przepłynęły przez kanał. Ostatnie jednostki zrobiły to w sobotę - poinformował Reuters.
Ostatnie 61 z 422 przyblokowanych jednostek przepłynęło przez kanał sobotę - podał SCA. W sumie w sobotę przez Kanał Sueski przeprawiło się 85 statków, w tym 24, które przypłynęły po odblokowaniu przeprawy - poinformowała agencja Reutera.
Blokada Kanału Sueskiego
Przewożący towary na trasie Azja-Europa kontenerowiec Ever Given, we wtorek 23 marca obrócił się bokiem i osiadł na mieliźnie w jednopasmowym odcinku Kanału Sueskiego, ok. 6 km od jego południowego wejścia, w pobliżu Suezu. Ruch przez ten szlak wodny - wyceniany na ponad 9 mld dol. dziennie - został wstrzymany, co jeszcze bardziej zakłóciło globalną żeglugę, już i tak nadwyrężoną przez pandemię wywołaną przez koronawirusa.
W poniedziałek 29 marca, dzięki pracy holowników, statek został sprowadzony z mielizny na tor wodny i zaczął poruszać się na północ w kierunku położonego w połowie kanału Wielkiego Jeziora Gorzkiego, gdzie zostanie poddany badaniom technicznym.
Dwa nowe holowniki
29 marca na pokład kontenerowca weszli śledczy, aby zbadać przyczynę wypadku i ocenić, czy jednostka nie ma żadnych uszkodzeń.
Powodem utknięcia na mieliźnie miał być zły manewr kapitana - przekazali włoskiej agencji Nova przedstawiciele Zarządu Kanału.
Władze Egiptu zapowiedziały, że kraj może się domagać około 1 miliarda dolarów odszkodowania za straty poniesione z powodu zablokowania szlaku.
Szef Zarządu Kanału Sueskiego Osama Rabie powiedział agencji Nova, że Egipt będzie miał dwa nowe holowniki - jeden w tym miesiącu, a drugi w sierpniu. Planowany też jest zakup największej pogłębiarki na Bliskim Wschodzie i kolejnych pięciu chińskich holowników.
Kanał Sueski zablokowany
Przedłużające się zamknięcie kluczowej drogi wodnej spowodowałoby opóźnienia w globalnym łańcuchu dostaw. Agencja Reutera zwróciła uwagę, że około 15 proc. światowego handlu przepływa przez kanał, który jest szczególnie ważny dla transportu ropy naftowej, gazu i paliw między Azją i Europą.
Po informacji o odblokowaniu kanału ceny ropy naftowej na giełdzie paliw w USA spadały o ponad 2 procent. Na rynkach ropy od ubiegłego wtorku utrzymywał się niepokój po tym, jak na Kanale Sueskim kontenerowiec osiadł na mieliźnie.
Źródło: Reuters, PAP
Źródło zdjęcia głównego: SUEZ CANAL AUTHORITY