W kanadyjskich sklepach pojawi膮 si臋 oznaczenia produkt贸w, kt贸re podro偶a艂y ze wzgl臋du na wojn臋 handlow膮 z USA - zapowiedzia艂a grupa Loblaw, w艂a艣ciciel jednej z najwi臋kszych w kraju sieci supermarket贸w. To kolejny element nieformalnej kampanii "Buy Canadian", zach臋caj膮cej do kupowania lokalnych produkt贸w.
Rz膮d Kanady zareagowa艂 na ameryka艅skie c艂a, wprowadzaj膮c c艂a odwetowe w wysoko艣ci 25 proc., a w艣r贸d ameryka艅skiej 偶ywno艣ci obj臋tej kanadyjskimi c艂ami jest m.in. dr贸b, mas艂o, sery i oleje. Kanadyjska grupa Loblaw zapowiedzia艂a, 偶e zacznie umieszcza膰 liter臋 T od "tariffs" (c艂a) na towarach, kt贸re zdro偶ej膮 z powodu ce艂 odwetowych.
Loblaw Companies Limited, kt贸re jest w艂a艣cicielem jednej z trzech najwi臋kszych kanadyjskich sieci supermarket贸w z 偶ywno艣ci膮 (Loblaw, Metro, Empire/Sobeys), poinformowa艂o w poniedzia艂kowym komunikacie, 偶e na razie nie nale偶y spodziewa膰 si臋 podwy偶ek cen ameryka艅skich produkt贸w, poniewa偶 firma ma zapasy, ale za tydzie艅 lub dwa 艣wie偶e warzywa i owoce z USA mog膮 zacz膮膰 dro偶e膰.
Kanada promuje lokalne towary
Jak w ostatnich dniach informowa艂y media, kanadyjskie sklepy poszukuj膮 kanadyjskich i innych ni偶 ameryka艅scy dostawc贸w oraz oznaczaj膮 w specjalny spos贸b 偶ywno艣膰 wyprodukowan膮 w Kanadzie. Nie tylko wielkie sieci wprowadzaj膮 oznaczenia kanadyjskich produkt贸w. Korespondentka PAP obserwowa艂a kilka dni temu w popularnym supermarkecie z 偶ywno艣ci膮 ekologiczn膮 w zachodniej cz臋艣ci Toronto naklejanie przy cenach kanadyjskich produkt贸w etykiet z li艣ciem klonowym.
"Badanie rynku opublikowane w ub. tyg. przez KPMG pokaza艂o, 偶e 90 proc. Kanadyjczyk贸w chce, by sklepy promowa艂y kanadyjskie produkty, tyle samo uwa偶a, 偶e sklepy z 偶ywno艣ci膮 powinny szczeg贸lnie eksponowa膰 lokalne produkty, a prawie 70 proc. chce, by kanadyjskie supermarkety w og贸le przesta艂y sprzedawa膰 ameryka艅skie produkty" - informowa艂 bran偶owy magazyn Canadian Grocer.
Nowe oznaczenia w聽sklepach
W sklepach mo偶na si臋 zetkn膮膰 z kilkoma typami oznacze艅. Pierwszy to "Product of Canada" (produkt kanadyjski), drugi to "Made in Canada" (wyprodukowane w Kanadzie). Niekt贸re sklepy u偶ywaj膮 te偶 oznaczenia "Prepared in Canada" (przygotowane w Kanadzie), a wi臋c wytworzony w Kanadzie ze sk艂adnik贸w kanadyjskich oraz/lub importowanych.
Produkt kanadyjski, jak wyja艣nia na swojej stronie kanadyjska inspekcja 偶ywno艣ci, zawiera nie wi臋cej ni偶 2 proc. sk艂adnik贸w importowanych, takich jak np. przyprawy, cukier trzcinowy czy kawa. Mo偶na go te偶 oznacza膰 jako "Canadian" (kanadyjski). Z kolei "Made in Canada" to produkt, kt贸rego zawarto艣膰 jest przynajmniej w 51 proc. kanadyjska i kt贸rego ko艅cowy etap produkcji mia艂 miejsce w Kanadzie.
Dbaj膮cy o konkurencj臋 Competition Bureau zach臋ca do precyzyjnego oznaczania produkt贸w. Jak przypomnia艂 publiczny nadawca CBC, je艣li firma dodaje znaczek klonowego li艣cia lub kanadyjskiej flagi, ale nie wyja艣nia, co ma on oznacza膰, przyjmuje si臋, 偶e spe艂nia standardy przynajmniej "Made in Canada". Za naruszenie tych warunk贸w grozi od 10 mln dolar贸w kanadyjskich kary.
殴r贸d艂o:聽PAP
殴r贸d艂o zdj臋cia g艂贸wnego:聽ETHAN CAIRNS/PAP