Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej orzekł w środę, że McDonald's stracił unijny znak towarowy Big Mac między innymi dla żywności przygotowywanej z mięsem drobiowym, takich jak panierowane kawałki kurczaka (tak zwane nuggetsy) oraz kanapki z mięsem kurczaka.
Wyrok sądu UE jest pokłosiem sporu między amerykańskim gigantem a irlandzką siecią fast foodów Supermac's. Ta ostatnia złożyła w 2017 r. wniosek o odebranie McDonald's prawa do znaku handlowego Big Mac w odniesieniu do niektórych towarów i usług. Znak ten został zarejestrowany na rzecz McDonald's przez Urząd UE ds. Własności Intelektualnej (EUIPO) w 1996 r.
Znak Big Mac
Sieć Supermac's argumentowała, że jej amerykański konkurent w rzeczywistości nie używał znaku Big Mac w odniesieniu do towarów i usług w UE w sposób nieprzerwany przez pięć lat, tak jak tego wymagają przepisy UE. Sprawa najpierw trafiła do EUIPO, a potem do unijnego sądu. W środę TSUE uznał, że sieć McDonald's nie wykazała rzeczywistego używania wspomnianego znaku towarowego na terytorium Unii przez nieprzerwany okres pięciu lat w odniesieniu do takich towarów, jak "kanapki zawierające kurczaka", "żywność przygotowywana z wyrobów drobiowych" (w tym nuggetsy), oraz powiązanych usług, w tym dostarczania i sprzedaży tych towarów w lokalach McDonald's i obiektach typu drive-in. Tym samym sąd stwierdził nieważność znaku. McDonald's może odwołać się od tej decyzji.
- Decyzja sądu UE w żaden sposób nie wpływa na prawo McDonald’s do korzystania ze znaku towarowego "BIG MAC". Posiadamy rejestrację znaku towarowego EU BIG MAC od 1996 roku - przekazała nam Katarzyna Kucisz-Rosłoń I Senior Manager, Impact Team w McDonald's Polska.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: 8th.creator / Shutterstock.com