Ponad 600 skarg wpłynęło do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) w sprawie wniosków o wakacje kredytowe - przekazała rzeczniczka prasowa Urzędu Małgorzata Cieloch. Wyjaśniła również, czego dotyczy większość skarg składanych przez konsumentów.
Jak powiedziała rzeczniczka UOKiK, zgłoszone skargi dotyczą głównie problemów z elektronicznym składaniem wniosków, wymagania przez banki złożenia kilku odrębnych wniosków na zawieszenie każdej z rat czy straszenia konsumentów negatywnym wpływem wakacji kredytowych na ocenę zdolności kredytowej.
Jak wyjaśniła Cieloch, chodzi m.in. o stosowany przez banki wymóg składania oddzielnego wniosku na zawieszenie każdej z rat, podczas gdy to klient decyduje, czy chce jednorazowo wystąpić o wakacje kredytowe na wszystkie możliwe osiem okresów, czy będzie to robił sukcesywnie w oddzielnych wnioskach.
UOKiK: ponad 600 skarg w sprawie wakacji kredytowych
Rzeczniczka UOKiK przypomniała, że zgodnie z przepisami skorzystanie z wakacji kredytowych jest bezpłatne. - Jednak konsumenci zgłaszają do UOKiK, że dostali harmonogram spłat, w których raty odsetkowe w kolejnych miesiącach po zawieszeniu są znacznie wyższe niż przed nim lub po zakończeniu wakacji bank przewiduje tylko pobieranie odsetek - zaznaczyła Cieloch.
Urząd sprawdza i jest w trakcie wyjaśniania wszystkich skarg, których łącznie wpłynęło ponad 600 - podkreśliła. Dodała, że wskutek interwencji UOKiK wiele banków zmieniło już swoje niekorzystne praktyki, np. te w kwestii wniosków dotyczących okresu wakacji kredytowych.
Klienci banków mogą od 29 lipca składać wnioski o wakacje kredytowe, czyli możliwość zawieszenia spłaty raty kredytu hipotecznego przez maksymalnie osiem miesięcy w tym i przyszłym roku. Spłatę kredytu można zawiesić na dwa miesiące w trzecim i na dwa miesiące w czwartym kwartale 2022 r. oraz po jednym miesiącu w każdym kwartale 2023 r. Dotyczy to osób, które zaciągnęły kredyt w złotych na własny cel mieszkaniowy.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Konektus Photo / Shutterstock.com