Kredytobiorcy w ciągu pierwszego tygodnia obowiązywania nowych przepisów zgłosili około 550 skarg dotyczących udzielania wakacji kredytowych przez banki - poinformował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Jak wskazano, w wyniku działań Urzędu cześć banków "zmieniło niekorzystne dla konsumentów praktyki". Chodzi między innymi o możliwość zawieszenia spłaty rat na dowolny okres.
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny przekazał, że skargi, które wpłynęły do Urzędu, "dotyczyły głównie problemów z elektronicznym składaniem wniosków, wymagania przez banki złożenia kilku odrębnych wniosków na zawieszenie każdej z rat, straszenia konsumentów negatywnym wpływem wakacji kredytowych na ocenę zdolności kredytowej czy utrudniania nadpłaty kredytu w przypadku zawieszenia rat".
"Każdą skargę traktujemy bardzo poważnie. Monitorujemy rynek, w tym informacje pojawiające się na stronach banków. W przypadku zauważenia nieprawidłowości natychmiast występujemy do banków o wyjaśnienia i zmianę kwestionowanych praktyk" - zapewnił Chróstny, cytowany w komunikacie.
"Dostrzegamy zmianę niektórych praktyk po stronie sektora bankowego"
W piątek 29 lipca weszła w życie ustawa o finansowaniu społecznościowym dla przedsięwzięć gospodarczych i pomocy kredytobiorcom wprowadzająca wakacje kredytowe. Jak przypomniano w komunikacie, prezes UOKiK w przeddzień wejścia w życie przepisów spotkał się z przedstawicielami 17 banków i zapowiedział, że proces składania wniosku o wakacje kredytowe musi być zgodny z ustawą i banki powinny ułatwić konsumentom skorzystanie z nich.
Przekazano, że w trakcie spotkania prezes UOKiK zwracał uwagę, że obowiązkiem banku jest umożliwienie klientowi złożenia jednego wniosku w zakresie wszystkich okresów objętych wakacjami. Zaznaczył także, że niedopuszczalne natomiast jest twierdzenie, że skorzystanie z wakacji kredytowych może negatywnie wpłynąć na ocenę zdolności kredytowej - dodano.
"Dostrzegamy zarówno ogromne zainteresowanie konsumentów wakacjami kredytowymi, jak i zmianę niektórych praktyk po stronie sektora bankowego. Na stronach wszystkich badanych banków pojawiły się informacje o możliwości skorzystania z wakacji kredytowych. Coraz więcej banków umożliwia konsumentom skorzystanie z zawieszenia ośmiu rat na jednym wniosku, w terminach i na warunkach zgodnych z obowiązującymi od 29 lipca br. przepisami prawa" - zauważył Chróstny.
"Kontynuujemy nasze działania, aby wyeliminować naruszenia zbiorowych interesów konsumentów, w tym wynikające z wprowadzania konsumentów w błąd. Zachęcamy banki do konstruktywnej postawy i sprawnego usuwania nieprawidłowości w procesie udzielania ustawowych wakacji" - dodał.
Wakacje kredytowe - skargi zgłaszane przez konsumentów
W komunikacie UOKiK wskazał na problemy, jakie w swoich skargach zgłaszają konsumenci. Chodzi m.in. stosowany przez banki wymóg składania oddzielnego wniosku na zawieszenie każdej z rat, podczas gdy to klient decyduje, czy chce jednorazowo wystąpić o wakacje kredytowe na wszystkie możliwe 8 okresów, czy będzie to robił sukcesywnie w oddzielnych wnioskach.
Urząd przekazał, że początkowo wiele banków bezprawnie wymagało składania oddzielnego wniosku na każdą z rat lub każdy kwartał. "Obecnie, po interwencji Urzędu, 11 z 17 badanych banków umożliwia złożenie wniosków na dowolny okres" - czytamy w komunikacie.
Innym problemem jest utrudnianie złożenia wniosku papierowego w sytuacji, gdy konsument posiada bankowość elektroniczną lub nie przyjmują wniosków wysłanych pocztą.
UOKiK wskazał także, że według przepisów zawieszenie raty następuje nawet wtedy, gdy przypada płatność raty. W rezultacie jeśli np. rano bank pobrał ratę, a konsument złożył wniosek w bankowości elektronicznej wieczorem, "to bank powinien mu zwrócić pieniądze". Tymczasem banki stosowały wymóg, aby wniosek składać najpóźniej dzień przed terminem zapłaty - zwrócił uwagę Urząd. Innym problemem jest straszenie przez niektóre banki, że skorzystanie z wakacji kredytowych może skutkować w przyszłości trudnościami w uzyskaniu finansowania, także od innych instytucji finansowych.
Poza tym zgodnie z przepisami, skorzystanie z wakacji kredytowych jest bezpłatne. Tymczasem konsumenci zgłaszają do UOKiK, że dostali harmonogram spłat, w których raty odsetkowe w kolejnych miesiącach po zawieszeniu są znacznie wyższe niż przed nim lub po zakończeniu wakacji bank przewiduje tylko pobieranie odsetek.
Urząd otrzymuje także sygnały, że są też takie, które utrudniają konsumentom nadpłatę. Przykładowo konsumenci są błędnie informowani w oddziałach banków o braku możliwości nadpłaty w okresie zawieszenia spłaty kredytu. Dodatkowo, jeden z banków dolicza do kwoty kapitału zawieszoną ratę odsetkową. UOKiK poinformował, że wystąpił do banków o wyjaśnienia.
Jak czytamy w komunikacie, obecnie postępowaniami wyjaśniającymi objętych jest 17 banków: Alior Bank, Bank Handlowy w Warszawie, Bank Millennium, Bank Ochrony Środowiska, Bank Pocztowy, Bank Polska Kasa Opieki, Bank Polskiej Spółdzielczości (Grupa BPS), BNP Paribas Bank Polska, Credit Agricole Bank Polska, Getin Noble Bank, ING Bank Śląski, mBank, Pekao Bank Hipoteczny, PKO Bank Hipoteczny, Powszechna Kasa Oszczędności Bank Polski, Santander Bank Polska, SG Bank.
Źródło: PAP, TVN24 Biznes
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock