Kredytobiorcy zgłaszają zastrzeżenia dotyczące udzielania wakacji kredytowych przez banki. Rzecznik Finansowy zwrócił się do trzech banków o pilną odpowiedź na przekazaną listę uwag - poinformowano w komunikacie. Jak wyjaśniono, przyczyną takiej decyzji jest skala zgłoszonych nieprawidłowości.
Pod koniec lipca br. weszła w życie ustawa o finansowaniu społecznościowym dla przedsięwzięć gospodarczych i pomocy kredytobiorcom wprowadzająca wakacje kredytowe. Jest to możliwość zawieszenia spłaty raty kredytu przez maksymalnie 8 miesięcy w tym i przyszłym roku. Zawieszone raty przejdą na koniec okresu spłaty, tym samym okres kredytowania wydłuży się o liczbę miesięcy, kiedy skorzystało się z wakacji kredytowych.
Mimo że od wejścia w życie nowego rozwiązania minął blisko miesiąc, to nadal pojawiają się zastrzeżenia dotyczące działań ze strony banków. Rzecznik Finansowy dr Bohdan Zbigniew Pretkiel, który monitoruje sposób realizacji ustawy przez banki, dokonał analizy informacji dotychczas uzyskanych od klientów.
Wakacje kredytowe
"Z uwagi na skalę zgłoszonych nieprawidłowości w stosowaniu przepisów ustawy, mających istotne znaczenie dla sytuacji ekonomicznej kredytobiorców w obecnych uwarunkowaniach gospodarczych, w opinii Rzecznika Finansowego konieczne jest pilne przeprowadzenie analizy sytuacji rynkowej dotyczącej realizacji przez kredytodawców obowiązków wynikających z ustawy w zakresie zawieszania spłat kredytów hipotecznych" - czytamy w komunikacie.
Urząd Rzecznika Finansowego został powołany w celu wspierania klientów w sporach z podmiotami rynku finansowego.
Rzecznik zwrócił się z prośbą do trzech banków "o udzielenie odpowiedzi na listę zastrzeżeń zgłoszonych przez klientów banków oraz wyjaśnienie nieprawidłowości dotyczących informacji zidentyfikowanych na stronach internetowych tych instytucji". W komunikacie nie podano nazw banków.
Jak czytamy, prośba RF dotyczyła również przekazania m.in. wzorów wniosku o zastosowanie zawieszenia spłaty kredytu hipotecznego oraz wzorów potwierdzenia otrzymania wniosku.
Zaznaczono, że Rzecznik zwrócił się z prośbą "o potraktowanie sprawy priorytetowo i pilne przesłanie odpowiedzi". Jednocześnie przypomniano, że Rzecznik Finansowy może, w drodze decyzji, nałożyć na bank karę pieniężną do wysokości 100 000 zł.
Źródło: TVN24 Biznes
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock