Autobus elektryczny z wymiennymi bateriami wyprodukowała spółka Ursus w Lublinie. Po uzyskaniu homologacji pojazd ma być testowany w ruchu miejskim przez lubelskie Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne.
- Przygotowujemy się do wykonania homologacji tego autobusu. Autobus jeździ po Lublinie na badaniach wstępnych. Jeździ z pozytywnym rezultatem, nie mamy żadnych zakłóceń. Badania homologacyjne powinniśmy zakończyć do końca marca – powiedział członek zarządu Ursusa Jan Wielgus. Autobus Ursusa jest zasilany bateriami litowo-jonowymi, o łącznej pojemności 120 kWh. Na jednym naładowaniu baterii autobus może przejechać ok. 110 km. Na przystankach końcowych mają być zamontowane ładowarki do tzw. szybkiego ładowania, które pozwolą w ciągu ok. 15 minut naładować baterie w 80 proc., co pozwoli na przejechanie kolejnych około 100 km. Baterie mają być też ładowane przez noc.
Szybkie ładowanie
Baterie w autobusie można będzie wymieniać - rozładowane na naładowane. Umieszczone są po bokach pojazdu, na wysokości podłogi tak, aby był do nich łatwy dostęp. Autobus ma 12 metrów długości, będzie mógł zabrać w sumie 70 pasażerów, są w nim 23 miejsca siedzące. Po uzyskaniu homologacji, prawdopodobnie w kwietniu, autobus ma być testowany przez MPK w Lublinie. - Uzgodniliśmy, że będzie to linia śródmiejska, chcemy pokazać ten autobus jak największej liczbie pasażerów – powiedział prezydent Lublina Krzysztof Żuk. Jak zaznaczył, brane jest pod uwagę umożliwienie bezpłatnych przejazdów nowym autobusem. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne zorganizowało już wśród mieszkańców Lublina konkurs na projekt graficzny karoserii autobusu. Wpłynęło 38 prac. Wygrała jedna z lokalnych agencji reklamowych – autobus został pomalowany w zielone kwiaty, których kielichy mają kształt wtyczki. Na karoserii widnieje też napis „Ekologicznie w przyszłość, autobus na prąd, zero emisji spalin”.
Jak Polak z Ukraińcem
Ursus razem z firmą Bogdan Motors z Łucka na Ukrainie produkuje już dla komunikacji miejskiej w Lublinie 38 trolejbusów, wyposażonych w baterie, dzięki którym pojazdy mogą przejechać do 5 km bez zasilania z trakcji elektrycznej. Montaż trolejbusów odbywa się w zakładzie Ursusa w Lublinie. Dotychczas dostarczono 17 trolejbusów. Pozostałe 21 ma być dostarczone w tym roku. Ursus to spółka z polskim kapitałem, specjalizująca się w produkcji ciągników i maszyn rolniczych. Posiada trzy zakłady produkcyjne w Polsce - Lublinie, Dobrym Mieście k. Olsztyna i Opalenicy. Zatrudnia w Lublinie 264 osoby, a w sumie ok. 800.
Autor: km / Źródło: PAP