W ciągu jednego miesiąca jeszcze nigdy sądy nie ogłosiły tylu upadłości konsumenckich. Lipiec okazał się rekordowy, a liczba bankructw przekroczyła 1,5 tysiąca - informuje poniedziałkowy "Puls Biznesu". Może to być również zapowiedź rekordowego roku.
W pierwszej połowie 2020 roku 3,8 tysiąca osób ogłosiło upadłość konsumencką. To wynik podobny do danych sprzed roku. W ostatnim czasie jednak liczba nowych upadłości przyspieszyła.
Nie przez koronakryzys
Jak donosi "PB", w lipcu został pobity poprzedni - czerwcowy - rekord w kategorii liczby bankructw konsumenckich (1,1 tys.).
"Sądy ogłosiły niewypłacalność aż 1546 osób fizycznych - tak złego miesiąca jeszcze nie było. Dla porównania: w całym 2015 r. upadło 2,1 tys. konsumentów" - przytacza gazeta. Dodaje też, ze w ciągu pierwszych siedmiu miesięcy tego roku liczba bankructw sięgnęła 5,5 tys., czyli tyle co w całym 2017 r. W całym 2018 liczba bankructw konsumenckich wyniosła 6570, a w 2019 - 7944. W lipcu 2018 liczba bankructw sięgnęła 551, a w 2019 - 672.
Nie pandemia i związany z nią kryzys są jednak odpowiedzialne za tak dużą liczbę upadłości.
- Notowany w czerwcu i lipcu wzrost jest przede wszystkim skutkiem zmiany przepisów, która nastąpiła 24 marca. Wcześniej połowa wniosków o upadłość była oddalana przez sądy, bo warunkiem jej ogłoszenia był brak winy dłużnika. Obecnie każdy wniosek kończy się ogłoszeniem bankructwa, a sąd określa zasady spłaty zobowiązań - wyjaśnia cytowany przez dziennik Jarosław Nowrotek, prezes Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczej (COIG).
Upadłość konsumencka - co to jest?
Upadłość konsumencka jest postępowaniem sądowym przewidzianym dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, którzy stali się niewypłacalni.
Niewypłacalność to stan, w którym dłużnik nie jest w stanie wykonywać swoich wymagalnych zobowiązań pieniężnych, np. nie ma pieniędzy na jednoczesny zakup środków codziennego użytku oraz spłatę pożyczki.
Upadłość konsumencka ma dwie zasadnicze funkcje. Pierwsza to oddłużenie niewypłacalnego konsumenta - umorzenie całości lub części długów konsumenta w stosunku do jego wierzycieli, których konsument nie jest, ani nie będzie w stanie zapłacić. Druga to windykacja (odzyskanie) należności od niewypłacalnego konsumenta przez jego wierzycieli.
Źródło: Puls Biznesu, TVN24 Biznes
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock