Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w maju 2024 roku wzrosła o 5 procent w ujęciu rocznym, a w ujęciu miesięcznym spadła o 0,1 procent - podał Główny Urząd Statystyczny. Sprzedaż detaliczna w cenach bieżących wzrosła w ubiegłym miesiącu o 5,4 procent rok do roku.
Konsensus przygotowany przez PAP Biznes wskazywał na wzrost sprzedaży detalicznej w cenach stałych rdr o 5,1 proc. i wzrost o 0,3 proc. w ujęciu mdm.
W cenach bieżących, ekonomiści ankietowani przez PAP Biznes spodziewali się wzrostu o 5,7 proc. rdr.
Sprzedaż przez internet
GUS podał, że w maju 2024 r. w porównaniu z maju 2023 r. notowano wyższą wartość sprzedaży detalicznej przez internet w cenach bieżących (o 6,8 proc.).
Z danych GUS wynika, że spośród prezentowanych grup o znacznym udziale sprzedaży przez internet wzrost udziału raportowały przedsiębiorstwa z grup: "meble, rtv, agd" (z 15,1 proc. przed rokiem do 16,4 proc.), "prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach" (odpowiednio z 22,2 proc. do 22,3 proc.).
Z kolei jednostki z grupy "tekstylia, odzież, obuwie" wykazały natomiast spadek udziału (z 22,6 proc. do 22,5 proc.).
Konsumpcję napędza szybki wzrost wynagrodzeń
W ocenie PKO Research, "solidny wzrost płac oraz bliski zera implikowany deflator wspierają decyzje o wydatkach".
Zauważono także, że "wzrost sprzedaży w ujęciu odsezonowanym wyniósł 3,3 proc., co po kwietniowym spadku jest dużo bardziej spójne z naszym scenariuszem zakładającym rosnącego w siłę konsumenta".
Jak zauważył Polski Instytut Ekonomiczny (PIE) "wyniki są wyraźnie lepsze niż rok temu w motoryzacji (+23,8 proc.). Konsumpcję napędza szybki wzrost wynagrodzeń. W maju były one o 11,4 proc. wyższe niż przed rokiem. Szybki wzrost pensji daje Polakom przestrzeń zarówno na odbudowę oszczędności, jak i zwiększenie konsumpcji".
Dalej zauważono także, że "konsumenci nadal wstrzymują się z zakupami pozostałych dóbr trwałych – sprzedaż mebli i sprzętu RTV i AGD spadła o 8,4 proc. Badania koniunktury konsumenckiej wskazują na wzrost skłonności do ważnych zakupów względem ubiegłych dwóch lat. Poprawi to nieco wyniki sprzedaży w tej kategorii w kolejnych kwartałach".
Konsumenci zadecydują
Z kolei analitycy z zespołu ING Economics Poland zauważyli w swoim komentarzu, że "w tym roku ożywienie PKB będzie głównie polegało na popycie wewnętrznym".
"Sprzedaż detaliczna niemal w konsensusie (4,9 proc. r/r vs 5 proc. r/r), budowlanka sporo słabiej (-6,5 proc. r/r vs oczekiwane -3,8 proc. r/r). Potwierdza się to, że jeśli na czymś ma się w tym roku trzymać wzrost to na konsumencie" - wskazał zespół mBank Research.
Źródło: PAP, tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock