Do końca października 2018 roku ma powstać czterokilometrowa obwodnica miejscowości Woźniki w województwie śląskim. Inwestycja wiąże się z budowanym obecnie fragmentem autostrady A1 Częstochowa-Pyrzowice. Nowa droga będzie prowadziła m.in. do autostradowego węzła.
Na najbliższy poniedziałek zaplanowano wielostronne spotkanie, którego uczestnicy będą uzgadniali elementy wspólne obu przedsięwzięć. W spotkaniu mają wziąć udział przedstawiciele ZDW i wykonawcy wojewódzkiej inwestycji: konsorcjum spółek Drog-Bud z Częstochowy oraz Nowak-Mosty z Dąbrowy Górniczej, a także Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz budującego autostradę w tym rejonie koncernu Strabag.
Obwodnica Woźnik
Spółka Strabag Południe była też jednym z dwóch oferentów w przetargu na budowę obwodnicy Woźnik. Z zaproponowaną ceną 43,1 mln zł brutto przegrała jednak z ofertą konsorcjum spółek Drog-Bud z Częstochowy oraz Nowak-Mosty z Dąbrowy Górniczej – na 42,8 mln zł.
Inwestycja ma zapewnione dofinansowanie ze środków na budowę i remonty dróg wojewódzkich przewidzianych w Regionalnym Programie Operacyjnym Woj. Śląskiego na lata 2014-2020. Unijny projekt zakłada koszt budowy na poziomie 49,2 mln zł, przy dofinansowaniu 35,5 mln zł. Przygotowania do budowy obwodnicy Woźnik napotkały problemy społeczne. Pod koniec projektowania grupa mieszkańców okolicznych miejscowości protestowała przeciw budowie nowej drogi. Instytucje odwoławcze, jak Samorządowe Kolegium Odwoławcze oraz Naczelny Sąd Administracyjny, odrzuciły jednak wnioski o wstrzymanie inwestycji jako niezasadne.
Przebieg drogi
Urząd marszałkowski akcentował w ub.r., że zaprojektowany ostatecznie przebieg nowej drogi jest efektem kompromisu, jaki udało się osiągnąć z mieszkańcami Woźnik na etapie konsultacji społecznych w 2011 r. Pierwotnie ZDW zamierzał poprowadzić obwodnicę od węzła „Woźniki” na zachód do połączenia z drogą wojewódzką nr 908 w Lubszy, po śladzie rozebranej linii kolejowej. W związku ze sprzeciwem mieszkańców wybrano jednak wariant połączenia po wschodniej stronie autostrady z drogą wojewódzką nr 789. Nowa obwodnica będzie składała się z dwóch części. Odcinek równoległy do autostrady A1 o długości 1,2 km będzie przebiegał od nowego ronda na skrzyżowaniu ul. Kolejowej i ul. Dworcowej (DW 789) do drogi będącej częścią węzła autostradowego. 2,9-km odcinek w kierunku wschodnim połączy zjazd z autostrady z DW 789 (ul. Koziegłowska), gdzie również powstanie rondo.
Autostrada A1
Realizacja autostrady A1 Częstochowa-Pyrzowice rozpoczęła się w 2015 r. Kierowcy mają zacząć z niej korzystać w 2019 r. Ten fragment autostrady podzielono na cztery odcinki realizacyjne - dwa z nich buduje Strabag: 17-kilometrowy odcinek Zawodzie (bez węzła) - Woźniki (z węzłem) oraz liczący 15 km odcinek Woźniki – Pyrzowice (bez węzłów).
Autor: MS / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: tvn24