Organy podatkowe gmin będą co roku przygotowywać sprawozdania dla ministra finansów na temat podatku od nieruchomości, rolnego i leśnego - przewiduje przyjęty we wtorek przez rząd projekt nowelizacji ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.
Centrum Informacyjne Rządu poinformowało we wtorkowym komunikacie, że obecnie gminy nie muszą prowadzić sprawozdawczości dotyczącej podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego. W praktyce sprawozdawczość budżetowa dotyczy wyłącznie dochodów z tych podatków, skutków obniżania górnych granic stawek podatkowych oraz udzielonych ulg i zwolnień w tych podatkach na mocy uchwał rad gmin, a także skutków decyzji wydanych przez organ podatkowy na podstawie Ordynacji podatkowej.
Co w sprawozdaniu
Wyjaśniono, że dotychczas resort finansów pozyskiwał dane na temat tych podatków z dobrowolnych badań ankietowych gmin przeprowadzanych w kilkuletnich odstępach. Jednak taka forma pozyskiwania danych – ze względu na dużą pracochłonność i koszty – nie jest optymalnym rozwiązaniem. "Zgodnie z projektem nowelizacji ustawy, sprawozdanie ma zawierać informacje o wysokości stawek podatku od nieruchomości, średniej cenie skupu żyta i średniej cenie sprzedaży drewna, przyjmowanych dla potrzeb wymiaru podatków (od nieruchomości, rolnego i leśnego) na terenie gminy w roku podatkowym. Sprawozdanie w tej części będzie przekazywane nie później niż do końca I kwartału roku podatkowego" - napisano. Sprawozdania będą zawierać też zagregowane dane o podstawach opodatkowania tymi podatkami oraz o podstawach opodatkowania zwolnionych z tych podatków na mocy uchwał rad gmin. Ta część sprawozdania będzie składana nie później niż do końca III kwartału roku podatkowego. "Sprawozdanie ma być przekazywane ministrowi rozwoju i finansów wyłącznie w postaci elektronicznej za pośrednictwem regionalnych izb obrachunkowych. Do przekazywania danych zostanie wykorzystany istniejący system informatyczny zarządzania budżetami jednostek samorządu terytorialnego BeSTi@. Wdrożenie tego rozwiązania jest spełnieniem postulatów zgłaszanych przez samorządy" - poinformowano.
Ocenią gminy
Według CIR dane gromadzone w ten sposób zwiększą możliwość analizy i oceny polityki podatkowej prowadzonej przez gminy oraz obecnych rozwiązań podatkowych - możliwa będzie ocena struktury wpływów z tych podatków w podziale na typy przedmiotów opodatkowania i określenie średnich stawek podatkowych stosowanych przez gminy. Zgodnie z projektem, minister finansów w rozporządzeniu określi szczegółowy zakres informacji objętych sprawozdaniem, a także wzór sprawozdania, terminy i sposób jego przekazywania oraz sposób sporządzania. Sprawozdanie po raz pierwszy ma być przygotowane za 2018 r. Nowela ma wejść w życie po 14 dniach od daty jej ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
Autor: ps/gry / Źródło: PAP