Rzecznik Finansowy opublikował sprawozdanie ze swojej działalności za 2022 rok. Wynika z niego, że kwota roszczeń zgłoszonych wobec instytucji finansowych sięgnęła 13,8 miliarda złotych. Ponad połowa spraw, które trafiły do sądów, dotyczyła rynku bankowo-kapitałowego. W ubiegłym roku złożono też niemal 2,2 miliona reklamacji.
Według danych RF w 2022 r. kwota zgłoszonych roszczeń wobec instytucji finansowych wyniosła ponad 13,849 mld zł (średnio 162,8 tys. zł), a kwoty zasądzone w 28,8 tys. orzeczeniach prawomocnych to 788,5 mln zł (średnio 27,4 tys. zł). Dla porównania w 2021 r. wartość roszczeń wynosiła 9,9 mld zł, a kwoty zasądzone na rzecz klientów w prawomocnych rozstrzygnięciach sięgnęły w sumie 440,3 mln zł.
Jak wynika z raportu sprawozdania Rzecznika Finansowego za 2022 rok lwia część z 13,8 mld zł ogólnej sumy roszczeń była zgłaszana przez klientów banków, firm pożyczkowych i domów maklerskich. Ten segment rynku odpowiada za 12,8 mld zł ogólnej sumy. Wobec towarzystw ubezpieczeniowych i funduszy emerytalnych zgłoszono roszczenia na nieco ponad 1 mld zł.
"W 2022 r. pozytywnie należy ocenić kolejny wzrost liczby ugód zawartych na etapie postępowania sądowego tj. z 15,5 tys. w 2021 r. do 27 tys. w 2022 r." - stwierdzono w sprawozdaniu.
Klienci skarżą banki
Do sądów w 2022 roku trafiło 85 tys. spraw klientów przeróżnych instytucji finansowych, przy czym ponad połowa z nich (47,3 tys.) dotyczyła rynku bankowo-kapitałowego.
Warto zauważyć, że podczas gdy przeciętna wartość roszczenia wyniosła 162,8 tys. zł, to w przypadku instytucji bankowych i tych funkcjonujących na rynku kapitałowym było to już niemal 339 tys. zł.
W ocenie rzecznika za wzrost kwot i liczbę roszczeń odpowiadają pozwy klientów związane z hipotecznymi kredytami walutowymi (we frankach szwajcarskich).
Ile reklamacji złożono w 2022 roku?
Liczba reklamacji do rozpatrzenia przez instytucje finansowe w roku 2022 wyniosła niemal 2,2 mln i wzrosła w stosunku do 2021 r. 2 mln. Ponad 83 proc. ogółu reklamacji wpłynęło do podmiotów sektora bankowo-kapitałowego (1,8 mln tys.), a 17 proc. do sektora ubezpieczeniowo – emerytalnego (0,4 mln).
Rozpatrzono 2,1 mln reklamacji. Spośród tych rozpatrzonych w 2022 r., zarzuty klientów zostały uznane w całości lub w części w 53 proc. spraw, przy czym podmioty rynku bankowo-kapitałowego uznawały reklamacje częściej (58 proc.) w stosunku do podmiotów rynku ubezpieczeniowo-emerytalnego (27 proc.).
Interwencje podejmowane przez Rzecznika Finansowego
Jak możemy przeczytać w raporcie w 2022 r. Rzecznik Finansowy zarejestrował ok. 40,6 tys. wniosków i zapytań od klientów podmiotów rynku finansowego. Oznacza to, że średnio każdego dnia 111 osób sygnalizowało swoje problemy i zwracało się o pomoc.
W ciągu całego roku wpłynęło około 16,7 tys. wniosków o indywidualną interwencję od klientów, którym podmiot rynku finansowego odrzucił reklamację. Liczba ta spadła o 13 proc. w stosunku do 2021 r., kiedy to odnotowano wpływ 19,2 tys. takich spraw.
W 2022 r. Rzecznik podjął interwencję w ok. 9,9 tys. spraw (w 2021 r. w ok. 14,4 tys. spraw). Spośród 2,7 tys. spraw interwencyjnych, które rozpoczęto i zakończono w 2022 r. ponad 700 interwencji zakończyło się pozytywnie dla klienta lub częściowo pozytywnie, czyli prawie 27 proc. interwencji zakończyło się zmianą stanowiska podmiotu rynku finansowego na korzyść wnioskodawcy.
"Duże znaczenie dla klientów miała również możliwość skorzystania z prowadzonego przy Rzeczniku postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów. W 2022 r. wpłynęło ok. 1,3 tys. wniosków w tej sprawie. Liczba spraw zakończonych ugodą/porozumieniem wyniosła 326 (w 2021 r. 390 spraw). Dzięki temu klienci uzyskali łącznie ok. 3,6 mln zł z ogólnej kwoty 7,5 mln zł zgłoszonych roszczeń, bez konieczności przeprowadzania postępowania sądowego. W sprawach, które nie zakończyły się ugodą Rzecznik wydał 1 304 opinii (w 2021 r. 1 955 opinii)" - stwierdzono.
Źródło: TVN24 Biznes
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock