W Monitorze Polskim zostało w piątek opublikowane zarządzenie prezesa Narodowego Banku Polskiego w sprawie ustalenia wzoru, stopu, masy i wielkości emisji monety o wartości nominalnej pięciu złotych z serii "Odkryj Polskę – Kanał Żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną".
Nowa moneta
Zgodnie z zarządzeniem szefa NBP Adama Glapińskiego nowa moneta zostanie wprowadzona do obiegu od 22 maja 2023 roku. Wielkość emisji ma wynieść do miliona sztuk. Wartość nominalna monety wyniesie 5 złotych.
Na awersie monety znajdzie się wizerunek orła z godła Rzeczypospolitej Polskiej. Z kolei na rewersie będzie widniało wejście do kanału żeglugowego od strony Zalewu Wiślanego. Z lewej strony umieszczony zostanie natomiast budynek Kapitanatu Portu Nowy Świat.
Narodowy Bank Polski ma wyłączne prawo do emitowania monet i banknotów w Polsce. Wszystkie znaki pieniężne emitowane przez NBP – w tym kolekcjonerskie – są prawnym środkiem płatniczym w Polsce.
Pływają głównie żaglówki
Przekop przez Mierzeję Wiślaną jest jedną z głośniejszych inwestycji PiS. Budzi kontrowersje z powodu kosztów (2 mld zł) oraz braku możliwości pogłębienia trasy wodnej, tak aby przyjmować duże jednostki. Jak informowała niedawno "Rzeczpospolita", od otwarcia kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną do 26 marca 2023 r. z nowej drogi wodnej skorzystały: 373 żaglówki, 155 jednostek pracujących przy pogłębianiu toru wodnego na Zalewie Wiślanym, 49 jednostek państwowych, z których duża część brała udział w paradzie inauguracyjnej, 4 jednostki rybackie.
- To w tej chwili jest ciekawostka turystyczna za dwa miliardy złotych. Taki jest kaprys prezesa (PiS Jarosława Kaczyńskiego) i mamy taką - mówił w przededniu uruchomienia kanału w rozmowie z TVN24 Biznes prof. Włodzimierz Rydzkowski z Katedry Polityki Transportowej Wydziału Ekonomicznego Uniwersytetu Gdańskiego.
Czytaj także: "Ciekawostka turystyczna za dwa miliardy złotych. Taki jest kaprys prezesa i taką mamy"
Inwestycja i spór z Elblągiem
Prace na Mierzei Wiślanej rozpoczęły się w październiku 2019 roku. We wrześniu 2022 roku nastąpiło symboliczne otwarcie kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną.
Od kilku miesięcy trwa spór między samorządem Elbląga a Ministerstwem Infrastruktury co do tego, kto ma pogłębić tor wodny w porcie w Elblągu na rzece Elbląg. Chodzi o 800 metrów toru wodnego. Sporny odcinek niespełna kończący się bezpośrednio w porcie w Elblągu. Samorząd Elbląga i spółka zarządzająca portem uważają, że powinny go pogłębić Skarb Państwa i Urząd Morski w Gdyni. MI i Urząd Morski w Gdyni wskazują natomiast, że to zadanie zarządu portu, który obecnie jest spółką komunalną.
Ponieważ ani samorząd, ani zarządca portu nie ma na to pieniędzy, a Unia Europejska nie chce finansować robót, to resorty infrastruktury i aktywów państwowych wyszły z propozycją dokapitalizowania spółki komunalnej kwotą w wysokości 100 mln zł - w zamian za większościowy pakiet udziałów - i tym samym sfinansowania niezbędnych inwestycji rozwojowych w porcie.
Obecnie inwestor - Urząd Morski w Gdyni - oraz wykonawcy prowadzą dodatkowe prace na Zalewie Wiślanym i rzece Elbląg, dzięki którym nowa droga wodna między Zatoką Gdańską a Zalewem Wiślanym i portem w Elblągu będzie funkcjonalna. W zakres tych prac wchodzą pogłębienie torów wodnych na Zalewie Wiślanym, rzece Elbląg, obudowanie brzegów rzeki Elbląg oraz budowa mostu obrotowego w Nowakowie.
Źródło: PAP