Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że poszkodowani w powodzi przedsiębiorcy mogą otrzymać ulgi w spłacie składek do ZUS. Dostępne rozwiązania to między innymi odroczenie terminu płatności składek lub rozłożenie należności na raty. Sprawę można załatwić bez wychodzenia z domu.
"Rozumiemy, że z powodu powodzi część przedsiębiorców może mieć problemy z płynnością finansową. Dlatego przypominamy o ulgach, o które w pierwszej kolejności można się ubiegać" - poinformował rzecznik ZUS Paweł Żebrowski.
CZYTAJ TAKŻE: Powódź w Polsce. Relacja >>>
Co może zrobić przedsiębiorca?
Jak zaznaczył, zawarcie ugody z ZUS niesie szereg korzyści, m.in. do składek objętych ulgą nie nalicza się odsetek, w ich miejsce pobiera się opłatę prolongacyjną. Poza tym przedsiębiorca, który płaci raty w terminie i w ustalonej wysokości oraz reguluje bieżące składki, może uzyskać zaświadczenie o niezaleganiu w opłacaniu składek, które potrzebne jest m.in. w postępowaniach przetargowych. Rzecznik ZUS przypomniał, że wniosek o odroczenie terminu płatności składek czy rozłożenie zadłużenia na raty można składać elektronicznie przez profil PUE ZUS, za pośrednictwem poczty, czy osobiście w placówce ZUS.
Zakres dokumentów, jakie należy dołączyć do wniosku, zawsze ustalany jest indywidualnie i zależy od rodzaju prowadzonej działalności oraz formy opodatkowania. Przedsiębiorca może też skorzystać z pomocy doradcy ds. ulg i umorzeń w wybranych placówkach ZUS, pomogą mu również pracownicy sali obsługi klientów - zaznaczył Żebrowski.
Załatwienie sprawy bez wychodzenia z domu
"Zachęcamy także do załatwiania spraw w ZUS bez wychodzenia z domu: podczas e-wizyty za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych ZUS, telefonicznie za pośrednictwem Centrum Kontaktu Klientów ZUS pod numerem 22 560 16 00 od poniedziałku do piątku w godzinach od 7.00 do 18.00" – dodał rzecznik ZUS.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: PAP/Maciej Kulczyński