Ważne głównie dla ruchu towarowego w woj. śląskim linie kolejowe między Chybiem, Żorami, Rybnikiem i Nędzą chce zrewitalizować do 2019 r. zarządca kolejowej infrastruktury, PKP PLK. Spółka ogłosiła właśnie szacowany na ponad 500 mln zł przetarg na wykonanie tych prac.
Jak poinformował w środę rzecznik PLK Mirosław Siemieniec, zgodnie z planem w latach 2016-2019 odnowionych ma zostać łącznie 60 km linii nr 140, 148, 157, 159, 173, 689, 691. Tworzą one połączenie Chybie-Żory-Rybnik-Nędza/Turze.
Znaczenie dla ruchu towarowego
To odcinki przebiegające m.in. na obszarze Rybnickiego Okręgu Węglowego, w znacznej części obsługujące ruch towarowy w tej części woj. śląskiego. To również istotny fragment południowej obwodnicy Katowickiego Węzła Kolejowego. W ruchu towarowym trasa jest również odciążeniem dla głównej magistrali kolejowej E30 wschód-zachód (to linia Wrocław-Katowice-Kraków-Rzeszów).
Początek przewidzianego do rewitalizacji połączenia to węzeł Chybie – znajdujący się na głównej linii kolejowe Kraków/Katowice-Czechowice-Dziedzice-Zebrzydowice. Następnie trasa wiedzie na północ, do stacji w Żorach, gdzie zmienia kierunek, prowadząc na zachód do kolejnego węzła w Rybniku. Kolejna część połączenia to nadal wiodący na zachód odcinek do dwukierunkowego połączenia z linią kolejową Chałupki-Racibórz-Kędzierzyn-Koźle w pobliżu miejscowości Nędza. Całe to połączenie ma znaczenie przede wszystkim w ruchu towarowym. Obecnie ruch pasażerski odbywa się na odcinkach Żory-Rybnik (kursują tamtędy pociągi z Bielska-Białej przez Pszczynę do Rybnika i Raciborza) oraz Rybnik-Nędza (fragmentem tej trasy, z wykorzystaniem dłuższego jej wariantu m.in. przez Rydułtowy, jeżdżą pociągi z Katowic oraz Bielska-Białej do Raciborza).
Inwestycja z korzyścią dla Śląska
PLK przekonuje, że inwestycja przyniesie korzyść w postaci wzrostu znaczenia kolei aglomeracyjnej na Śląsku. Po zakończeniu prac zwiększy się bowiem przepustowość linii, a pociągi pojadą z prędkością do 100 km/h, co wpłynie na skrócenie czasu przejazdu w komunikacji pasażerskiej, a także płynny przejazd pociągów towarowych. Prace obejmą m.in. w różnym zakresie stacje: Nędza, Sumina, Rybnik, Rybnik Gotartowice, Żory, Warszowice (obecnie nieczynna) oraz przystanki osobowe i tzw. posterunki odgałęźne: Turze, Nędza Wieś, Jejkowice, Ciepłownia, Studzionka, Strumień, Dębina, Szymocice, Górki Śląskie, Szczejkowice i Piaski (część z przystanków nie jest obecnie używana).
Będzie przetarg ograniczony
Pasażerowie na odnowionych stacjach i przystankach mają mieć do dyspozycji 18 odnowionych peronów. W wyznaczonych miejscach powstaną ekrany akustyczne. Inwestycja obejmie również rewitalizację 30 obiektów inżynieryjnych (mostów, wiaduktów, przepustów). Wymieniona zostanie sieć trakcyjna, zmodernizowane zostaną urządzenia sterowania ruchem, przebudowane przejazdy kolejowe, a nowe rozjazdy będą miały ważne w zimie urządzenia elektrycznego ogrzewania. PLK mają nadzieję, że wyborowi sprawnych i dobrze przygotowanych wykonawców będzie sprzyjało ogłoszone 27 listopada postępowanie w formie przetargu ograniczonego. Projekt o wartości ponad 500 mln zł ma być realizowany w ramach Krajowego Programu Kolejowego. Zarządca kolejowej infrastruktury zapowiada te prace jako kolejną już inwestycję mające usprawniać ruch kolejowy „w bardzo ważnym społecznie i gospodarczo województwie”. Niedawno PLK informowały, że dobiega końca jedno z zadań rewitalizujących odcinek linii kolejowej nr 131, tzw. magistrali węglowej, między Tarnowskimi Górami i Kaletami (Śląskie). Wcześniejsze prace na linii kolejowej nr 131 objęły w 2014 r. remont toru na odcinku Tarnowskie Góry–Miasteczko Śląskie, a w 2013 r. odcinków: Bytom Północ–Radzionków–Tarnowskie Góry oraz Kalety–Strzebiń.
600 km torów zmodernizowanych
W tym roku PLK zrealizowały też warty 100 mln zł i obejmujący 20 zadań program ”Udrożnienie podstawowych ciągów komunikacyjnych w ruchu towarowym na terenie Śląska”. Spółka przekonuje, że efektem jest m.in. zwiększenie przepustowości poszczególnych linii i zwiększenie bezpieczeństwa przewozów towarowych. PLK planują kolejne prace (z rozpoczęciem w perspektywie lat 2018/2019) na magistrali węglowej m.in. w ramach projektu „Prace na linii kolejowej C-E 65 na odcinku Chorzów Batory–Tarnowskie Góry–Karsznice–Inowrocław–Bydgoszcz–Maksymilianowo”. Jego wartość ma sięgać blisko 1 mld zł, a celem być zwiększenie prędkości do 120–160 km/h dla pociągów pasażerskich i 100–120 km/h dla towarowych. Według PKP PLK na Śląsku modernizacją objętych jest ok. 600 km torów, na co spółka przeznaczyła już ponad 2,5 mld zł. Zgodnie z zapowiedziami w unijnej perspektywie 2014-2020 inwestycje o wartości prawie 9 mld zł obejmą w regionie linie o długości 870 km. Chodzi m.in. o dokończenie modernizacji trasy Katowice-Kraków oraz szereg inwestycji w ramach instrumentu Łącząc Europę.
Autor: ag / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: PKP PLK