Od wtorku maszyniści nie muszą już podawać sygnału dźwiękowego "Baczność" przed przejazdami kolejowymi wyposażonymi w rogatki lub sygnalizację świetlno-dźwiękową. To efekt nowelizacji rozporządzenia podpisanej przez ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka. Zmiana ma ograniczyć hałas w rejonach zamieszkałych i poprawić komfort życia mieszkańców.
Ministerstwo Infrastruktury poinformowało o nowelizacji przepisów dotyczących prowadzenia ruchu kolejowego, która ma przynieść istotne zmiany dla mieszkańców terenów położonych w pobliżu przejazdów kolejowo-drogowych. Maszyniści nie będą już zobowiązani do podawania sygnału dźwiękowego Rp1 "Baczność" przed przejazdami wyposażonymi w rogatki lub sygnalizację świetlno-dźwiękową.
Zmiany w przepisach
Jak podkreślono w komunikacie, zmiana ta ma na celu "znaczące poprawienie komfortu życia wszystkich tych, którzy mieszkają w pobliżu przejazdów". Obowiązek używania sygnału pozostanie jedynie w przypadku przejazdów i przejść niezabezpieczonych.
Nowelizacja jest odpowiedzią na "liczne skargi i postulaty" mieszkańców, którzy zwracali uwagę na uciążliwość częstych sygnałów dźwiękowych. Dla zobrazowania skali zmian podano przykład trasy z Warszawy przez Poznań do zachodniej granicy kraju – na odcinku 470 kilometrów liczba sygnałów zostanie ograniczona ze 139 do zaledwie 9.
Kiedy wchodzą w życie?
Oprócz kwestii związanych z hałasem, nowe przepisy mają również poprawić przepustowość linii kolejowych oraz usprawnić funkcjonowanie przewoźników, także w sytuacjach awaryjnych.
Nowe regulacje weszły w życie 20 maja 2025 r., z wyjątkiem przepisów dotyczących nowych tablic hamowania, które zaczną obowiązywać od 14 grudnia 2025 r., czyli wraz z wejściem w życie nowego rocznego rozkładu jazdy.
Źródło: tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: Fotokon / Shutterstock