PKO BP przestrzega klientów przed oszustami, którzy przez telefon podszywają się pod pracowników banku. "Jeśli podasz im dane logowania, kod BLIK lub kod z narzędzia autoryzacyjnego albo zainstalujesz na ich polecenie podejrzane oprogramowanie - stracisz pieniądze" - czytamy w komunikacie banku.
PKO BP wyjaśnia, że oszuści podczas rozmowy telefonicznej "powołują się na względy bezpieczeństwa i nakłaniają do podania poufnych danych do bankowości oraz zainstalowania na urządzeniu aplikacji do zdalnej weryfikacji".
Bank apeluje do klientów, by uważali na wszelkie wiadomości (SMS, Messenger, WhatsApp, itp.) od nieznanych osób, podających się za kupujących na portalu sprzedażowym bądź aukcyjnym, w których pojawia się prośba o kliknięcie w link i podanie danych.
"W rzeczywistości to oszuści chcą zdobyć poufne dane do logowania i autoryzacji transakcji lub dane karty płatniczej" - zaznaczono w komunikacie.
Oszustwo przez telefon - sposoby
Ponadto napisano, o co mogą prosić osoby, które podszywają się pod pracowników banku:
- o podanie poufnych danych do bankowości elektronicznej, w tym np. kodu BLIK,
- o pobranie ze sklepu Google Play i zainstalowanie na telefonie, tablecie lub komputerze aplikacji do zdalnej weryfikacji, np. TeamViewer QuickSupport, AnyDesk.
Oszustwo w wiadomości - sposoby
Bank wyjaśnia również, o co klienci mogą być proszeni po kliknięciu w link z wiadomości od nieznanego nadawcy:
- o podanie poufnych danych do bankowości elektronicznej i danych karty.
"W rzeczywistości oszuści chcą: przejąć Twoje narzędzie autoryzacyjne, zdobyć Twoje dane do logowania do bankowości elektronicznej, zdobyć dane Twojej karty płatniczej. Tak wyłudzone dane można wykorzystać do wykonania nieuprawnionych transakcji z konta" - ostrzega PKO BP.
O czym należy pamiętać i jak się chronić?
Bank podkreśla, że nie wymaga instalacji na urządzeniach, z których klienci logują się do bankowości elektronicznej, dodatkowego oprogramowania, które miałoby podnosić poziom bezpieczeństwa wykonywanych operacji lub dostępu do serwisu.
"Pracownik banku podczas rozmowy telefonicznej nigdy nie poprosi o podanie mu haseł dostępu do żadnego z serwisów (internetowego, mobilnego, telefonicznego). Nie wyrażaj zgody na zainstalowanie na urządzeniu aplikacji pochodzących z nieznanych źródeł. Nie wyłączaj producenckich mechanizmów bezpieczeństwa na urządzeniu. Nie wykonuj działań, o które prosi nieznany Ci nadawca w SMS-ie/wiadomości email, itp.: nie klikaj w linki, nie podawaj danych do logowania, kodów autoryzacyjnych, danych karty" - oto zasady, które podano w komunikacie.
Kolejne ostrzeżenie
W ostatnim czasie obserwujemy wzmożoną aktywność oszustów. W połowie czerwca Ministerstwo Finansów informowało, że do resortu trafiają zgłoszenia o połączeniach telefonicznych, w których osoba dzwoniąca lub automat informuje odbiorców o przeprowadzeniu "nieautoryzowanej transakcji bankowej".
Wcześniej przed osobami podającymi się za pracowników instytucji finansowych, a także przed wysyłającymi fałszywe wiadomości z informacją o wyłączeniu dostępu do konta i karty ostrzegały mBank oraz Bank Millennium.
Źródło: TVN24 Biznes
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock