Ruszają przygotowania do budowy 22-kilometrowego odcinka autostrady A18 od Żar do Iłowej w województwie lubuskim. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała, że oferty w przetargu złożyło pięć firm.
Zadanie polega na przebudowie jezdni południowej i dostosowaniu odcinka do parametrów autostrady.
Przetarg został ogłoszony 6 grudnia ubiegłego roku. Przedmiotem zamówienia jest wykonanie robót budowlanych na mierzącym około 22 km odcinku pomiędzy węzłem Żary Zachód a węzłem Iłowa, wraz z budową Obwodu Utrzymania Autostrady oraz węzła autostradowego Żary. Powstaną także trzy wiadukty i cztery przejścia dla zwierząt.
Jak czytamy na stronie GDDKiA, oferta firmy PORR S.A. opiewa na kwotę 329,5 mln zł, Budimex S.A. ok. 326,5 mln zł, Konsorcjum, którego liderem jest Aldesa Construcciones Polska - ok. 332,3 mln zł, Strabag Infrastruktura Południe - ok. 308,2 mln zł, a Konsorcjum, którego liderem jest Berger Bau Polska zaoferowało cenę na poziomie ok. 324,7 mln zł. - Przy ocenie ofert będą brane pod uwagę również kryteria pozacenowe dotyczące jakości, organizacji i terminu realizacji. Obecnie trwa weryfikacja złożonych ofert. Po jej zakończeniu poznamy wykonawcę, z którym podpisana zostanie umowa na realizację zadania. Roboty powinny ruszyć jeszcze w tym roku - powiedziała rzeczniczka zielonogórskiego Oddziału GDDKiA Anna Jakubowska.
To pierwszy z czterech odcinków, które zaplanowano przy realizacji całości inwestycji związanej z przebudowaniem obecnej drogi numer 18 w autostradę na długości około 70 km między graniczną Olszyną a Golnicami.
Międzynarodowa trasa
"Osiemnastka" jest częścią międzynarodowej trasy E36/40 na terytorium Polski. To korytarz transportowy łączący Ukrainę, Słowację i południową Polskę z Dreznem i Berlinem. W naszym kraju jest zaliczana do głównych dróg o znaczeniu przemysłowym i turystycznym. Droga łączy autostradę A4 z przejściem w Olszynie na granicy z Niemcami. Starą drogę krajową numer 18, a obecnie jej nitkę południową, wybudowali Niemcy w latach 30. ubiegłego wieku. Stanowiła ona fragment autostrady Berlin-Wrocław. W listopadzie 2004 roku rozpoczął się pierwszy etap dostosowywania tej drogi do parametrów przyszłej autostrady A18. Do istniejącej drogi została dobudowana równoległa, jezdnia północna, którą oddano do użytku w 2006 roku.
Autor: mb / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock