Tysiące osób odczuje dziś strajk Lufthansy, przez który niemiecki przewoźnik musiał odwołać niemal 900 lotów. To zła wiadomości także dla polskich pasażerów, bo część z tych zaplanowanych do i z Polski również nie odbędzie się. Pocieszeniem może być to, że w przypadku znacznego opóźnienia lub odwołania lotu klientom należy się odszkodowanie.
W przypadku opóźnienia lotu o ponad 3 godziny lub jego odwołania pasażer ma prawo domagać się zwrotu pieniędzy. Przysługuje mu też odszkodowanie. Zależy ono od długości opóźnienia i długości trasy lotu. W zależności od długości planowanego lotu oraz opóźnienia poszkodowany pasażer ma również prawo do napojów, posiłków, komunikacji (np. bezpłatnej rozmowy telefonicznej), a w razie konieczności również do noclegu.
Jakie kwoty?
W przypadku podróży w obrębie Unii Europejskiej, gdy lot odbywał się na trasie o długości 1,5 tys. km lub krótszej należy się 250 euro. Jeśli trasa ma ponad 1,5 tys. km wówczas jest to 400 euro. Jeśli z kolei chodzi o loty między lotniskiem w Unii Europejskiej a lotniskiem poza UE wówczas wysokość odszkodowania to: 1,5 tys. km lub mniej - 250 euro, 1,5 tys. - 3,5 tys. km - 400 euro i ponad 3,5 tys. km - 600 euro. - Istotny jest czas, w którym samolot wyląduje na lotnisku docelowym, a mówiąc dokładniej czas, w którym zostaną otwarte drzwi umożliwiające opuszczenie samolotu przez pasażerów. Jeżeli ten czas, w stosunku do planowanego czasu przylotu na lotnisko docelowe jest dłuższy niż trzy godziny, to wówczas możemy dochodzić odszkodowania - tłumaczył w TVN24 BiS prof. Sławomir Dudzik, ekspert unijnego prawa z kancelarii SPCG. Trzeba pamiętać, że jeśli linie lotnicze zaproponują pasażerom alternatywny lot w podobnym terminie, to kwota odszkodowania może zostać pomniejszona o połowę. Wniosek o odszkodowanie należy złożyć u przewoźnika. Jeżeli linia lotnicza odmówi wypłaty odszkodowania, możemy wystąpić ze skargą do Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Kiedy nie dostaniesz?
Jednak nie za każde dłuższe opóźnienie, czy odwołanie lotu pasażerowie otrzymają odszkodowanie. Jeśli lot odwołano np. z powodu wyjątkowych okoliczności, czyli np. złych warunków pogodowych lub gdy o odwołaniu poinformowano nas na 2 tygodnie przed zaplanowaną datą lotu, to wtedy nie mamy co liczyć na odszkodowanie.
Autor: msz//km / Źródło: tvn24bis.pl
Źródło zdjęcia głównego: pixabay.com