Gdy temperatura jest bardzo niska, niezależnie od branży czy sektora, pracodawca ma dodatkowe obowiązki względem swoich pracowników, a szczególnie tych pracujących na zewnątrz. W takim przypadku musi zapewnić m.in. specjalną odzież, miejsce do ogrzania oraz darmowe gorące posiłki i napoje. W skrajnych sytuacjach zatrudniony może odejść od łopaty.
W pomieszczeniach pracodawca powinien zapewnić temperaturę odpowiednią do wykonywanej pracy. Minimalną temperaturę w pomieszczeniach określają przepisy BHP.
Co najmniej 18 stopni w biurze
Przy lekkiej pracy fizycznej, np. w biurach, temperatura nie powinna być niższa niż 18 stopni Celsjusza. Pozostali pracownicy, zatrudnieni np. w halach produkcyjnych, powinni mieć zapewniona temperaturę nie niższą niż 14 stopni Celsjusza. Niezbędne jest także zapewnienia pracownikom posiłków regeneracyjnych, ciepłych napojów i odzieży.
Przy pracy na otwartej przestrzeni, gdy temperatura spada poniżej 10 stopni Celsjusza, szef musi zapewnić nieodpłatnie odzież ochronną, ciepłe posiłki i napoje.
Dla kogo posiłki?
Obowiązek zapewnienia posiłków dotyczy pracowników, którzy wykonują pracę fizyczną na otwartej przestrzeni, powodującą efektywny wydatek energetyczny organizmu powyżej 1500 kalorii u mężczyzn i powyżej 1000 kalorii u kobiet. Pracodawca powinien także zapewnić miejsce, w którym pracownicy mogą się ogrzać lub zmienić ubranie. W takim pomieszczeniu temperatura powinna wynosić minimalnie 16 stopni Celsjusza.
Jeżeli mimo tego pracownikowi nadal byłoby zimno (czyli warunki pracy nie odpowiadają przepisom bezpieczeństwa i higieny pracy i stwarzają bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia lub życia pracownika), to ma on prawo do odstąpienia od wykonywanych obowiązków. Musi tylko powiadomić o tym fakcie przełożonego. Co ważne - za czas powstrzymania się od pracy ze względu na pogodę pracownik będzie otrzymywał wynagrodzenie w normalnej wysokości. Mówi o tym Art. 210. § 1 Kodeksu pracy.
Autor: ToL//km / Źródło: TVN24 Biznes i Świat
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock