Ruszają przygotowania do budowy i modernizacji łącznie blisko 236 kilometrów torów na trasie z Gdyni do Słupska. W piątek podpisano umowy w sprawie opracowania dokumentacji projektowej tej linii. Inwestycja ma zakończyć się w 2023 roku.
W Gdańsku w piątek podpisane zostały dwie umowy na projektowanie wraz z nadzorem autorskim modernizacji linii kolejowej nr 202 Gdynia Chylonia - Słupsk. Umowy o łącznej wartości około 30 mln zł PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały z dwoma konsorcjami firm.
Dokumentacja projektowa ma być gotowa w czwartym kwartale 2019 roku, a nadzór ma trwać do trzeciego kwartału 2023 roku. Prace budowlane mogą się rozpocząć w 2020 roku.
O inwestycji
Modernizacja linii przewiduje dobudowę około 112 km nowych torów z Gdyni do Słupska. Będą również dwa tory dla ruchu aglomeracyjnego na odcinku Rumia - Wejherowo oraz po jednym nowym torze na odcinkach Gdynia - Chylonia, Wejherowo - Lębork i Lębork - Słupsk. Roboty obejmą także modernizację istniejącej infrastruktury ma odcinku ponad 100 km.
Łącznie roboty będą prowadzone na prawie 236 km torów. Jak wskazuje resort infrastruktury, dzięki inwestycji o około 15 minut skróci się czas przejazdu z Gdyni Chyloni do Słupska. Ponadto nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym, rozjazdy i skrzyżowania bezkolizyjne mają poprawić bezpieczeństwo podróży.
- To ważna inwestycja dla Pomorza. Dzięki jej realizacji skróci się czas przejazdu na trasie z Gdyni do Słupska. Pociągi pasażerskie pojadą 160 kilometrów na godzinę. Pozwoli to skrócić czas podróży z Gdyni do Słupska - powiedział Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP PLK.
W ramach inwestycji planuje się też budowę pięciu nowych przystanków i przebudowę 22 stacji oraz przystanków. Nowe przystanki to: Reda Buczka (Gniewkowska), Bolszewo, Gościcino Zielony Dwór, Łebień i Siemianice. Nowe perony mają powstać między innymi w Gdyni Chyloni, Rumii, Redzie, Wejherowie, Gościcinie Wejherowskim, Bożympolu Wielkim, Godętowie, Lęborku, Pogorzelicach, Strzyżnie Słupskim, Leśnicach i Słupsku.
Kolejne inwestycje
Merchel zapowiedział, że "niedługo PKP PLK rozpocznie prace związane ze Studium Wykonalności na odcinek Słupsk-Szczecin". - W następnej perspektywie unijnej będziemy chcieli "zrobić" też ten odcinek, żeby całe polskie Wybrzeże miało bezpieczne i szybkie połączenie kolejowe - wyjaśnił.
Projekt na modernizację odcinka Gdynia - Lębork za około 17,4 mln zł ma wykonać konsorcjum spółek: Egis Poland, Torprojekt i WYG International. Natomiast dokumentację dotyczącą modernizacji odcinka Lębork - Słupsk za około 12,4 mln zł mają wykonać: Biuro Projektowe Budownictwa Komunalnego z Gdańska, Biuro Projektów Komunikacyjnych z Poznania oraz Biuro Projektów Kolejowych i Usług Inwestycyjnych z Łodzi. Na Pomorzu w ramach Krajowego Programu Kolejowego realizowane mają być inwestycje o łącznej wartości około 6 mld zł.
Projekt "Prace na linii kolejowej nr 202 na odcinku Gdynia Chylonia - Słupsk" jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Autor: mb//dap / Źródło: tvn24bis.pl, PAP
Źródło zdjęcia głównego: PKP SA