Powstanie Polskiej Grupy Promowej zakłada koncepcja rozwoju branży przewozów promowych, którą we wtorek zajmuje się rząd - mówiła premier Ewa Kopacz na wyjazdowym posiedzeniu Rady Ministrów w Szczecinie. Zapowiedziała aktywną rolę państwa w rozwoju tej branży.
- Rada Ministrów przyjmie dzisiaj koncepcję rozwoju branży przewozów promowych. Zakłada ona powstanie Polskiej Grupy Promowej. Jest to również odpowiedź na apele płynące z województwa zachodniopomorskiego - podkreśliła we wtorek szefowa rządu, otwierając posiedzenie rządu w Szczecinie. Jak mówiła, "projekt zakłada aktywną rolę państwa w rozwoju tej branży oraz zapewnienie finansowania inwestycji w promy oraz w infrastrukturę portową". - Ten projekt ma szansę stać się wspólnym sukcesem branży - dodała szefowa polskiego rządu.
Naszym celem jest wykorzystanie okresu dobrej koniunktury na Bałtyku do stworzenia silnego podmiotu gospodarczego zdolnego do zbudowania wiodącej roli na rynku - zaznaczyła Kopacz.
Jakie cele?
Jak wyjaśnił PAP resort skarbu, celem Koncepcji jest wsparcie spójnego i zrównoważonego rozwoju potencjału sektora przewozów promowych, z uwzględnieniem rozwoju polskich portów morskich oraz branży stoczniowej. Cały program będzie realizowany do 2020 roku.
Program przewiduje m.in. utworzenie Polskiej Grupy Promowej SA, konsolidującej aktywa polskich przewoźników promowych: Polska Żegluga Bałtycka SA i przedsiębiorstwa państwowego Polska Żegluga Morska.
Konsolidacja przewoźników promowych ma wzmocnić znaczenie gospodarcze Świnoujścia wśród portów bałtyckich. Ważną częścią projektu konsolidacji jest budowa nowoczesnych i przyjaznych ekologicznie jednostek promowych. Statki mają być budowane w polskich stoczniach na bazie polskiej myśli technologicznej i projektowej, z wykorzystaniem infrastruktury stoczniowej Szczecina i Trójmiasta.
Ponadto - jak zaznaczyło MSP - w programie jest też mowa o infrastrukturze portowej i dostępowej: program inwestycyjny w portach, drogi, koleje, pogłębianie tras przepływowych. Ministerstwo Skarbu Państwa kontroluje dwa podmioty z tej branży: Polską Żeglugę Bałtycką w Kołobrzegu i Polską Żeglugę Morską w Szczecinie.
Czerwcowy list intencyjny
Na początku czerwca przedstawiciele armatorów i PIR-u podpisali list intencyjny w celu powołania Polskiej Grupy Promowej. - Do budowy PGP potrzebny jest inwestor, który dostarczy finansowanie i kapitał. Mogą to zaoferować Polskie Inwestycje Rozwojowe, dzięki czemu grupa dostanie szansę na rozwój i pozostanie w polskich rękach. Dlatego sygnatariuszem listu intencyjnego jest także PIR - mówił podczas podpisania listu intencyjnego ówczesny wiceminister skarbu Rafał Baniak. Podkreślał, że uruchomienie procesu konsolidacji ma doprowadzić do stworzenia bardzo mocnego podmiotu, ale stworzyć też potencjał do zamawiania nowych jednostek w polskich stoczniach. Wcześniej MSP odstąpiło od negocjacji dotyczących sprzedaży akcji kołobrzeskiego armatora. Od końca lat 90. było pięć nieudanych prób prywatyzacji PŻB. PŻB zatrudnia ok. 400 marynarzy, a promy Unity Line (należące do PŻM), które mają wejść do PGP - około 500. Dodatkowo załoga lądowa obu firm to kolejne 250 osób. Grupa na początku będzie dysponowała 10 promami.
Autor: mb / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: CC BY SA Wikipedia | Mateusz War.