Polska Agencja Żeglugi Powietrznej (PAŻP) i Związek Zawodowy Kontrolerów Ruchu Lotniczego (ZZ KRL) poinformowały, że podpisano 181 umów z kontrolerami ruchu lotniczego. "Tym samym PAŻP zachowuje ciągłość zapewnienia służb ruchu lotniczego w polskiej przestrzeni powietrznej" - przekazano we wspólnym komunikacie.
Umowy zostały podpisane w piątek, 8 lipca w oparciu o nowe regulaminy pracy i wynagradzania. "Podpisane umowy to sukces obu stron uczestniczących w rozmowach, zwieńczający proces negocjacyjny i gwarantujący pełną kontrolę polskiego nieba" - podkreśliły PAŻP i związek w sobotnim komunikacie.
Związek Zawodowy Kontrolerów Ruchu Lotniczego przekazał informację o podpisanych umowach w piątkowym wpisie w mediach społecznościowych. We wpisie była mowa o 180, a nie 181 umowach na czas nieokreślony dla kontrolerów ruchu lotniczego, którym dotychczasowe umowy kończyły się 10.07.2022. "Tym samym trwający od 6 miesięcy konflikt z Polską Agencją Żeglugi Powietrznej możemy uznać za zakończony" - wskazał związek.
"Podpisanie umów zwieńczyło 6 miesięcy wspólnej walki o bezpieczeństwo, godność, wynagrodzenia i przyjazne warunki pracy w środowisku, które z natury jest stresogenne" - mogliśmy przeczytać we wpisie. "Dziękujemy, że z nami byliście, wspieraliście nas na każdym kroku i wierzyliście, że odniesiemy sukces. Nasz spokój i komfort pracy ma niebagatelny wpływ na bezpieczeństwo wszystkich użytkowników przestrzeni powietrznej" - dodali związkowcy.
Porozumienie PAŻP z kontrolerami
Pod koniec czerwca br. prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej Anita Oleksiak poinformowała, że zawarto porozumienie kończące spór pomiędzy kontrolerami ruchu lotniczego a PAŻP. Pod porozumieniem podpisał się jeden z czternastu związków zawodowych - Związek Zawodowy Kontrolerów Ruchu Lotniczego.
"Kierownictwo Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej i przedstawiciele Związku Zawodowego Kontrolerów Ruchu Lotniczego w ramach rokowań sporu zbiorowego z dnia 22 grudnia 2021 r. doszli do porozumienia w zakresie wypracowania zmian do Regulaminu Pracy i Regulaminu Wynagradzania. Projekty dokumentów zostały przedstawione do konsultacji społecznych, w wyniku których szereg zgłaszanych przez stronę społeczną uwag zostało uwzględnionych" - napisał ZZ KRL w komunikacie opublikowanym na swojej stronie pod koniec czerwca.
Dodano w nim, że "zmiany w Regulaminie Pracy i aneksie do Regulaminu Wynagradzania wpływają pozytywnie na bezpieczeństwo ruchu lotniczego, organizację i kulturę pracy oraz tworzą obiektywne kryteria wynagradzania pracowników operacyjnych PAŻP". "Wypracowane rozwiązania pozwolą zachować ciągłość zapewniania służb ruchu lotniczego w polskiej przestrzeni powietrznej" - mogliśmy przeczytać w komunikacie.
Na podpisanie porozumienia nie zgodziły się m.in. Związek Zawodowy Pracowników PAŻP, Ogólnopolski Związek Zawodowy Służb Ruchu Lotniczego oraz Gdański Związek Zawodowy Pracowników Kontroli Ruchu Lotniczego.
Kryzys w PAŻP
Kryzys w PAŻP zaczął się dwa lata temu po wprowadzeniu na szerszą skalę tzw. trybu pojedynczego kontrolera (SPO - Single Person Operations). W tvn24.pl i na antenie TVN24 alarmowaliśmy o tym, jak ten tryb może wpływać na bezpieczeństwo na polskim niebie, m.in. w marcu 2021 roku opisaliśmy sprawę związkowców z PAŻP, którzy alarmowali o zagrożeniu dla bezpieczeństwa i zostali dyscyplinarnie zwolnieni z pracy.
Jednocześnie informowaliśmy o odejściach kontrolerów, które były efektem konfliktu ze zdymisjonowanym 30 marca prezesem agencji Januszem Janiszewskim, który w listopadzie 2021 roku zaostrzył spór, wprowadzając nowy regulamin wynagrodzeń. Od listopada kontrolerzy otrzymywali tzw. porozumienia zmieniające z nowymi warunkami płacy.
Źródło: TVN24 Biznes
Źródło zdjęcia głównego: TVN