Komisja Europejska zatwierdziła szereg środków wsparcia w kontekście restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji Getin Noble Bank - podano w komunikacie KE. Dodano, że jest to w zgodzie z unijnymi zasadami pomocy publicznej.
"Proces restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, koordynowany przez polski Bankowy Fundusz Gwarancyjny, a także powiązane środki wsparcia umożliwią uporządkowany proces sprzedaży lub likwidację banku, przy jednoczesnym zachowaniu stabilności finansowej i równych warunków działania na jednolitym rynku" - czytamy w komunikacie Komisji.
"Komisja oceniła środki pomocy, które zostały opracowane i wdrożone przez BFG zgodnie z zasadami dotyczącymi pomocy publicznej dla banków w kontekście kryzysu finansowego z 2013 r. Stwierdziła, że środki są zgodne z celem zachowania stabilności finansowej (...)" - poinformowała KE.
Na tej podstawie stwierdzono, że środki są zgodne z unijnymi zasadami pomocy państwowej.
Restrukturyzacja Getin Noble Banku
Bankowy Fundusz Gwarancyjny (BFG) poinformował w piątek, że rozpoczął przymusową restrukturyzację Getin Noble Bank S.A. Jego działalność zostanie przeniesiona do wspólnego banku BFG i Systemu Ochrony Banków Komercyjnych, utworzonego przez osiem banków komercyjnych.
W sprawie przymusowej restrukturyzacji banku oświadczenie wydał Leszek Czarnecki, założyciel i główny akcjonariusz GNB. Wspomina w nim między innymi tak zwaną aferę KNF. Biznesmen stwierdził, że "'plan Zdzisława' został zrealizowany i bank przejęto". Dodał, że z państwem musi zmagać się sam, a w dzisiejszej Polsce "brak jest miejsca na duży biznes, który nie jest powiązany z partią rządzącą lub nie posiada wsparcia silnego kraju".
Karty i bankomaty pozostają dostępne
Bankowy Fundusz Gwarancyjny przekazał w komunikacie, że "dla klientów GNB nic się nie zmienia".
"Wszyscy klienci są i będą obsługiwani tak jak do tej pory, mają nieprzerwany dostęp do wszystkich swoich środków pieniężnych. Dotyczy to wszystkich osób i podmiotów, które na dzień 30 września 2022 r. są klientami Getin Noble Banku S.A., w tym klientów firmowych, z sektora publicznego, a także klientów bankowości osobistej i private banking" - czytamy.
Wskazano, że klienci mogą korzystać z kart i bankomatów. "Nie zmieniają się numery rachunków bankowych, strony logowania, hasła i loginy do bankowości internetowej pozostają bez zmian" - podkreślono.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Elzbieta Krzysztof/Shutterstock