Firma Astaldi poinformowała, że nie podpisze umowy na zaprojektowanie i budowę tunelu pomiędzy wyspami Uznam i Wolin w Świnoujściu - poinformowano na facebookowym profilu prezydenta Świnoujścia Janusza Żmurkiewicza. Wśród powodów podano między innymi wzrost kosztów budowy i brak materiałów oraz pracowników na polskim rynku.
Jak dodano we wpisie, umowa miała być podpisana 3 sierpnia.
W komunikacie, który zacytowano włoska firma podała powody odstąpienia od podpisania umowy na projekt "Usprawnienie połączenia komunikacyjnego pomiędzy wyspami Uznam i Wolin w Świnoujściu - budowa tunelu pod Świną".
Pierwszym z nich jest upływ "prawie dwóch lat od przedstawienia oferty do rozpoczęcia robót", kolejnym - brak "rzeczywistej waloryzacji kosztów robót w Polsce, które tylko w ostatnim czasie wzrosły o 30 procent". Wymieniono też duże ryzyko "wydłużania się procedur rozliczania robót dodatkowych" oraz braki w dostępie "do zasobów materiałowych i osobowych na polskim rynku". "Dotychczas Astaldi zapewniało, że chce podpisać umowę, a jedynie prosiło o prolongaty terminów. W pismach z dni 3 lipca i 19 lipca br. włoski koncern zapewniał, że negocjuje z bankami Gwarancję Należytego Wykonania (kwota stanowi 10 proc. wartości kontraktu)" - czytamy w komunikacie miasta. Jak podkreślono, wadium 10 mln zł, które konsorcjum wpłaciło przystępując do procedury "przechodzi na rzecz inwestora - czyli Miasta Świnoujście".
Skorzystają inni?
Poinformowano też, że miasto zaprosi do podpisania umowy konsorcjum firm Porr S.A., które złożyło drugą najkorzystniejszą ofertę na kwotę ponad 793 mln zł.
Konsorcjum firm Astaldi wygrało przetarg na tunel łączący wyspy Uznam i Wolin w połowie kwietnia br. Od decyzji odwołała się firma Porr, jednak Krajowa Izba Odwoławcza wniosek oddaliła. Realizacja tunelu w Świnoujściu powinna zakończyć się cztery lata po podpisaniu umowy. W listopadzie ubiegłego roku GDDKiA poinformowała, że komisja przetargowa wybrała konsorcjum Astaldi i Ghella na wykonawcę tunelu łączącego wyspy Uznam i Wolin w Świnoujściu. Odwołanie od tej decyzji złożyli do Krajowej Izby Odwoławczej (KIO) dwaj oferenci - konsorcjum Toto oraz konsorcjum Porr. KIO uznała odwołania. Konieczne było unieważnienie poprzednich rozstrzygnięć i dokonanie ponownej oceny ofert. Konsorcjum Toto zaskarżyło natomiast do sądu decyzję KIO w sprawie uznania odwołania złożonego przez konsorcjum Porr. Na początku marca br. Sąd Okręgowy w Szczecinie uznał tę skargę (ważność zachowało tylko rozstrzygnięcie KIO w sprawie firmy Toto).
O tunelu pod Świną
Świnoujście planowało wcześniej zrealizować inwestycję do końca 2021 roku. Najważniejszą częścią projektu ma być tunel o długości 1,76 km, który pozwoli kierowcom przejechać pod Świną. Wartość inwestycji to ponad 912 mln zł, a dofinansowania unijnego - ponad 775 mln zł. Środki na inwestycję pochodzą z Programu Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Stała przeprawa w Świnoujściu połączy wyspy Uznam i Wolin, które rozdziela rzeka Świna, będąca również częścią toru wodnego do portu w Szczecinie. Obecnie komunikację zapewniają przeprawy promowe, które nie posiadają wystarczającej przepustowości, co powoduje często długi czas oczekiwania na prom, i są wrażliwe na zmienne warunki atmosferyczne. Rozwiązaniem komunikacyjnych problemów ma być tunel. Całkowita długość inwestycji wyniesie około 3,4 kilometra, w tym 1,44 kilometra jednorurowego tunelu drążonego. Średnica wewnętrzna tunelu będzie wynosić 12 metrów, zostanie w nim wykonana dwukierunkowa jezdnia z pasami ruchu o szerokości po 3,5 metra, poniżej jezdni powstanie również galeria ewakuacyjna. Świnoujście leży na kilkudziesięciu wyspach, z których tylko trzy są zamieszkane - Uznam, Wolin i Karsibór. Na wyspie Uznam znajdują się centrum administracyjno-usługowe i dzielnica nadmorska wraz z obiektami turystyczno-uzdrowiskowymi; żyje tu 80 procent mieszkańców Świnoujścia.
Autor: mb / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: tvn24