Rządowy projekt zmian w przepisach mających usprawnić budowę tuneli kolejowych i poprawić opiekę nad zabytkami kolejnictwa trafił już do Sejmu i przesłany został do biura legislacyjnego - wynika z listy projektów ustaw opublikowanych na internetowej stronie parlamentu.
Zmienione mają zostać przepisy w ustawie o komercjalizacji i restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe" oraz ustawy o transporcie kolejowym.
Zmiany oprócz ułatwienia budowy tuneli mają też umożliwić nieodpłatne przekazywanie mienia kolejowego jednostkom samorządu terytorialnego i organizacjom pozarządowym. Trafić ma do nich majątek kolejek wąskotorowych oraz turystycznych.
Jakie zmiany
Nowe przepisy usprawnią budowę tuneli kolejowych, gdyż nie trzeba już będzie wykupywać gruntów, pod którymi będą one przebiegać. Obecnie obowiązujące przepisy wymagają, aby budowa tunelu metodą wiertniczą powinna się odbywać po przeniesieniu własności nieruchomości znajdujących się nad tunelem na rzecz Skarbu Państwa i przekazaniu ich w użytkowanie wieczyste PKP Polskim Liniom Kolejowym. Według projektodawców zmian takie rozwiązanie, w szczególności na terenie zurbanizowanym (wraz ze stojącymi na nich kamienicami), byłoby nieracjonalne, przede wszystkim ze względu na koszty oraz przejęcie gruntów i infrastruktury mieszkaniowej, które są praktycznie zbędne dla zarządcy infrastruktury kolejowej.
Wsparcie kolei historycznych
Projekt wprowadza też nowe rodzaje wsparcia dla funkcjonowania kolei historycznych i turystycznych. Chodzi o nieodpłatne przekazywanie przez PKP (i spółki przez nieutworzone) zbędnego mienia ruchomego i materiałów pozostałych po remontach i modernizacji infrastruktury kolejowej na rzecz organizacji pozarządowych działających w tym obszarze. Rozwiązanie to ułatwi organizacjom pozyskiwanie zabytków techniki kolejowej i opiekę nad nimi, natomiast spółki kolejowe będą mogły pozbyć się mienia, które stanowi dla nich obciążenie, a jego zbycie na warunkach rynkowych oznaczałoby często jego zniszczenie. Projektowana regulacja ma na celu umożliwienie również zarządcom kolei wąskotorowych uzyskiwanie dofinansowania na ich działalność i rozwój, w tym od jednostek samorządu terytorialnego.
Autor: mb / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock