Temat outsourcingu przeżywał już swój boom. Wszyscy doskonale wiemy, jak duże niesie korzyści i zdążyliśmy oswoić się z ich efektami. Może się wydawać, że w tej materii zrobione i powiedziane było już wszystko. Po przeczytaniu setek artykułów o firmach outsourcingowych byłem pewien, że nic nie jest już w stanie mnie zaskoczyć.
Wiele nowych branż związanych z usługami IT, sprzedażą czy logistyką do niedawna wcale nie kojarzyło się ze zlecaniem zadań na zewnątrz. A jednak outsourcing to rynek, który charakteryzuje się wzrostem 15 proc. w skali roku, a jego wartość, wg badań Millward Brown SMG/KRC dla Instytutu Outsourcingu oraz ABSL, szacuje się na ok. 13 mld zł. Rynek ten zatrudnia ponad 170 tys. ludzi, a w raporcie - Tholons Top 100 Outsourcing Destinations 2014 - Kraków sklasyfikowany został na 9 miejscu na mapie światowego outsourcingu. Te dane mówią same za siebie.
Ale czy tak aktywnie rozwijający się rynek, warto sprowadzić tylko i wyłącznie do outsourcingu usług IT, logistyki i sprzedaży? Chciałbym przedstawić kilka naprawdę efektywnych usług, perełek w swojej kategorii, bez których, moim zdaniem, nie będziesz chciał dalej prowadzić swojego biznesu.
1. Zdalni/wirtualni asystenci i concierge np. Brella.pl
Usługa bardzo popularna w USA czy UK, w Polce praktykowana jest od niespełna 2 lat. Alternatywa dla zatrudnienia asystentów czy tworzenia działu supportu w firmie, ale także genialna opcja indywidualnej pomocy - kilkukrotnie niższe koszty, dostępność przez całą dobę, multi-zadaniowy i wszechstronny zespół, mówiący w kilku językach, który z sukcesami realizuje zadania nie tylko służbowe, ale także prywatne.
Zdalni asystenci to usługa dedykowana osobom indywidualnym, właścicielom małych i średnich firm, a także, jako usługa benefitowa, dla Twoich pracowników. Wirtualny suport to świeża propozycja dla kadry średniego i wyższego szczebla, która nie tylko wzbogaca proponowane od lat profity, ale dodaje im prestiżu. Zdaję sobie sprawę z tego, że umiejętność delegowania zadań to dla wielu wciąż abstrakcja. Zakorzenione w naszej kulturze "nikt nie zrobi tego lepiej ode mnie" pokutuje 3 miejscem w efektywności pracy na świecie... od końca. Na szczęście coraz częściej instynktownie dochodzimy do wniosku, że szkoda czasu na powtarzalne, monotonne zadania, kiedy musimy zająć się czymś naprawdę ważnym. Wtedy do akcji wkraczają "cisi bohaterowie prac na zapleczu". Pomimo, że jesteśmy zespołem pracującym zdalnie, potrafimy zrealizować 95% codziennych spraw naszych klientów, łącznie z odebraniem koszuli z pralni. Tygodniowo zamykamy ponad 700 różnych zadań - wyjaśnia Piotr Wolniewicz, CEO Brella.pl. Koszt usługi to średnio 44 zł za godzinę pracy zespołu. Oferowane są także inne, korzystniejsze cenowo warianty abonamentowe, dla zdecydowanych na określoną liczbę godzin obsługi w miesiącu np. możesz mieć do swojej dyspozycji 5, 10 lub 20 godzin. Zapłacisz mniej, niż podczas zlecania pojedynczych zadań, które łącznie zajmą wspomniany czas. Biorąc pod uwagę koszty pracy researcherów, analityków czy tłumaczy, współpraca z asystentami Brella.pl wypada bardzo korzystnie. Warto zwrócić również uwagę na dostępność i możliwość pracy kilku czy kilkunastu osób jednocześnie, co stanowi dobry argument przy porównaniu zdalnych asystentów do osób zatrudnionych dla nas na stałe. 2. Księgowość w wersji 2.0 np. TaxCare
20 tysięcy przedsiębiorców reprezentowanych przed fiskusem i ZUS, 250 doświadczonych księgowych, 364 partnerskie biura rachunkowe, 3 miliony dokumentów przetwarzanych rocznie – takimi wynikami może pochwalić się Tax Care, lider rynku usług księgowych w Polsce. Firma jest jednocześnie dostawcą innowacyjnych technologii wspierających rozwój małych firm oraz twórcą aplikacji upraszczających do minimum rozliczenia księgowe.
Tax Care jest największą w Polsce firmą księgową. Świadczy usługi rachunkowe i kadrowo-płacowe, zarówno dla firm rozliczających się na zasadach uproszczonych, jak też prowadzących pełną księgowość. Przedsiębiorcy korzystający z usług Tax Care mają dostęp do swoich finansów przez całą dobę. Wszystko dzięki innowacyjnemu systemowi księgowości online, który można połączyć z bankowością Idea Cloud.
Oferta Tax Care to nie tylko usługi rachunkowe i księgowo-płacowe, ale też inne działania wspierające bezpieczeństwo i rozwój małych firm. W ich ofercie znaleźć można także doradztwo prawne, helpdesk IT czy pomoc w zakładaniu działalności gospodarczej. Bycie klientem Tax Care daje dostęp do szeregu przywilejów, na przykład opieki medycznej Lux Med, pakietów sportowych FitSport czy preferencyjnych stawek usług kurierskich w największych firmach przewozowych.
Tax Care jest również twórcą innowacyjnych technologii wspierających rozliczenia księgowe – ma na swoim koncie aplikację dla kierowców współpracujących z platformą Uber, która automatycznie księguje każdą wystawiona fakturę VAT oraz udogodnienia dla warsztatów współpracujących z Inter Cars.
3. Obsługa klienta nowej generacji (360 stopni) np. Conspace.pl
Nieznajomość odbiorców i otoczenia, w którym poruszamy się na co dzień, była przyczyną upadku wielu obiecujących projektów. Wyeksploatowanie kanałów sprzedaży sprawia, że istotniejszą kwestią staje się utrzymanie już pozyskanego klienta.
Co w takim razie zrobić, aby nasz klient nie rozglądał się za konkurencją? Na co zwrócić szczególną uwagę? Czym klient faktycznie jest zainteresowany? Czy jest zadowolony z poziomu komunikacji? Czy może skontaktować się z nami używając swoich ulubionych kanałów komunikacji? To tylko niektóre pytania, których odpowiedzi wpływają na poziom obsługi klientów.
Nowoczesna sprzedaż zaczyna się od działań na obecnych klientach firmy. Dają one dużo lepsze wyniki niż tzw. cold kontakty (niechciane, niezapowiedziane telefony czy e-maile). W ten sposób staramy się uzmysłowić, jak istotnym jest zadbanie o dobre relacje klientów z firmą. Kompleksowość oferty, przeszkolony zespół i różnorodność narzędzi, wyróżniają nas na tle innych agencji – wyjaśnia Patryk Rataj, Doradca ds. Kluczowych Klientów w Conspace.pl. Agencja badań rynku i potrzeb klienta jest formą odpowiedzi na te i wiele innych pytań. Zespół doświadczonych analityków i konsultantów każdego dnia dostarcza swoim klientom konkretne rozwiązania: telemarketing, infolinia, dedykowane forum konsumenckie, live chat czy usługi typu Call Page, gruntowny research, kampanie mailowe i sms-owe, wirtualny sekretariat, czy wreszcie usługa tajemniczego klienta – to część wybranych narzędzi, które w odpowiednim połączeniu składają się, jak puzzle w kompleksową obsługę. 4. Analiza i obróbka firmowych danych np. DataExcellence.com.pl
Kompletne i wiarygodne dane to tajna broń sukcesów – zawsze i wszędzie decydowały o wygranej: na wojnie, podczas operacji kardiochirurgicznej, w biznesie. Podobno nasz mózg wykorzystujemy tylko w 10%. Z danymi w organizacji jest jeszcze gorzej: posiadane dane dostarczają zaledwie 2% możliwych do wyciągnięcia informacji.
Posiadamy mnóstwo informacji, których w żaden sposób nie wykorzystujemy! A właśnie szybka reakcja na zmieniające się parametry rynku, zachowania Klientów, poziomu popytu będą decydowały o przewadze firmy nad konkurencją. Ocena ryzyka, prognozowanie przyszłości, czyszczenie baz danych, dogłębne analizy otrzymanych informacji, nałożenie danych geomarketingowych, dane o klientach, strukturze sprzedaży, prawdopodobieństwie migracji od konkurencji to tylko kilka przykładów. Niestety utrzymanie zespołu analityków i infrastruktury to naprawdę potężne koszty. Pracę zazwyczaj trzeba wykonać raz, a potem jedynie jej doglądać. W innym przypadku potrzeba by 10 analityków, ale tylko na 5 dni, a potem przez 3 miesiące wystarczyłby jeden. Jak tym zarządzić, jak zamortyzować inwestycję w tak istotny element biznesu, jak obróbka danych?
W większości firm nie ma zasobów o kompetencjach pozwalających na taką obróbkę danych, a nawet jeśli w organizacji jest kilka osób, które mogłyby się pokusić o próbę sprostaniu takiemu zadaniu, okazuje się, że brak jest odpowiednich zasobów informatycznych (dedykowane serwery bazodanowe), a dane są wysoce niekompletne lub "zanieczyszczone" (brak automatycznych systemów agregacji danych) – wyjaśnia Szymon, główny analityk DataExcellence.
Data Excellence to zapaleńcy, dla których terabajty danych, systemy bazodanowe, algorytmy analityczne, aplikacje pozwalające na automatyzację procesów biznesowych to chleb powszedni i frajda. Coś co nam wydaje się czarną magią i oceanem danych, z których nic nie wynika, dla nich jest piękną strukturą, którą wystarczy odpowiednio poukładać. Dzięki takim firmom Twoje decyzje biznesowe teraz już będą opierały się jedynie na twardych danych.
Ta krótka lista nie wyczerpuje oczywiście tematu ciekawych usług outsourcingowych. Skupia te, które moim zdaniem efektywnie wpływają na funkcjonowanie firmy, a inwestycja we współpracę przynosi prawdziwe korzyści. Zachęcam do dzielenia się swoimi przykładami w komentarzach.
Autor: . / Źródło: Artykuł sponsorowany