Kanał żeglugowy na Mierzei Wiślanej ma charakter wzmacniania polskiej suwerenności, niezależności i wolności - powiedział w sobotę prezydent Andrzej Duda. Zdaniem premiera Mateusza Morawieckiego przekop Mierzei Wiślanej to symbol skuteczności, wiarygodności i tego, że można w Polsce przełamać niemożność.
Prezydent wspólnie z premierem Mateuszem Morawieckim oraz ministrem gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Markiem Gróbarczykiem złożyli wizytę na terenie budowy kanału żeglugowego na Mierzei Wiślanej.
Nie będziemy musieli prosić Rosjan
W wypowiedzi dla mediów Andrzej Duda przypomniał, że polska gospodarka jest "powoli, konsekwentnie i spokojnie" odmrażana. - Wierzę w to głęboko, że dzięki tym środkom zaradczym, które podjęliśmy w ramach tarczy antykryzysowej, dzięki środkom, które wypłaca Polski Fundusz Rozwoju przedsiębiorcom, dzięki temu, że przedsiębiorcy byli i są zwolnieni ze składek na ZUS, na KRUS, że dzięki temu polska gospodarka szybko się podniesie - powiedział. Dodał, że polski naród i władze są ambitne. - Chcemy nadal realizować wielkie inwestycje. Nie chcemy ich przerywać, ograniczać, zmniejszać, a nie daj panie Boże z nich rezygnować, bo to wielkie inwestycje właśnie są siłą napędową gospodarki. To też pokazuje historia - zwrócił uwagę. Prezydent przypomniał, że inwestycje - takie jak kanał żeglugowy i Centralny Port Komunikacyjny - dają miejsca pracy. Dodał, że przy przekopie Mierzei Wiślanej pracuje 50 firm. - Tak, chcemy konkurować z najlepszymi. Tak, chcemy konkurować z zachodem Europy. Tak, mamy taką ambicję, bo chcemy się także pod względem gospodarczym stać częścią Europy Zachodniej - zaznaczył Duda. Prezydent podkreślił, że inwestycja na Zalewie Wiślanym ma "charakter wzmacniania polskiej suwerenności, wzmacniania polskiej niezależności, wzmacniania polskiej wolności". - Nie będziemy musieli prosić Rosjan o możliwość komunikowania się na Zalew Wiślany poprzez Cieśninę Pilawską, tylko będziemy mieli własne przejście, którym sami będziemy dysponowali - dodał prezydent.
Plan Dudy
- Plan Dudy - wielki plan inwestycyjny Polski to nasza propozycja wyjścia z kryzysu, w który wpadł cały świat. Poprzez ten plan, poprzez tworzenie setek tysięcy i milionów nowych miejsc pracy w nowoczesnej polskiej gospodarce, będziemy jeszcze szybciej mogli dogonić zachodnią Europę - powiedział premier Mateusz Morawiecki. Podkreślił, że nie byłoby sukcesów w walce z koronawirusem, gdyby nie ścisła współpraca rządu z prezydentem. - Dla wielkich programów rozwojowych i programów odbudowy potrzebujemy też wsparcia wielkich przywódców. I takim wielkim przywódcą jest pan prezydent Andrzej Duda - przekonywał premier. Szef rządu stwierdził, że przekop Mierzei Wiślanej to symbol skuteczności, wiarygodności i tego, że można w Polsce przełamać niemożność. - Dzisiaj do wielkiego planu inwestycyjnego Polski - który tutaj chcemy ogłosić, którego trzonem będzie fundusz inwestycji publicznych w wysokości co najmniej 30 miliardów złotych - dokładamy wiele kolejnych elementów odbudowy. To właśnie te tarcze, które chronią miejsca pracy, tarcza antykryzysowa, tarcza finansowa, z której codziennie 2 miliardy złotych trafia do firm na ratowanie miejsc pracy - mówił premier. Skrytykował kandydata Koalicji Obywatelskiej na prezydenta RP. - Ale są politycy, tacy jak Rafał Trzaskowski, który nie chce tych inwestycji. Nie chce inwestycji takich jak Mierzeja Wiślana i Centralny Port Komunikacyjny. Oni mówią: "po co nam ten przekop, jest przecież Cieśnina Pilawska", czyli uzależnienie od Rosji przez kolejne lata. Tak jak wcześniej pan Trzaskowski powiedział: "po co nam Centralny Port Komunikacyjny, skoro mamy port w Berlinie?". Ciekawe, czy mieszkańcom Warszawy też by powiedział, po co nam metro, skoro mamy metro w Berlinie? Nie - panie Trzaskowski, my potrzebujemy właśnie wielkich inwestycji i gwaranta tego, że plan Dudy powiedzie się, że wielki plan odbudowy Polski po koronawirusie będzie rzeczywiście czymś, na co czekają Polacy - powiedział premier.
Zgodnie z planem
Szef MGMiŻŚ poinformował, że prace przy przekopie Mierzei Wiślanej są realizowane zgodnie z harmonogramem. Całkowita długość nowej drogi wodnej wyniesie 22,8 km; ma mieć głębokość 5 m. Docelowo kanał ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o długości do 100 metrów oraz do 20 metrów szerokości. Budowa kanału na Mierzei Wiślanej ma zakończyć się w 2022 r. Inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni, a wykonawcą pierwszej, aktualnie realizowanej części inwestycji konsorcjum firm NDI/Besix
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: PAP/Adam Warżawa