Losy Centralnego Portu Komunikacyjnego na razie nie s膮 znane. Po audycie b臋dzie wiadomo, co stanie si臋 z projektem. Pierwsze wnioski b臋d膮 pod koniec tego kwarta艂u - powiedzia艂 Maciej Lasek, pe艂nomocnik rz膮du do spraw CPK. W jego ocenie komponent kolejowy CPK "by艂 ma艂o kontrowersyjny".
Centralny Port Komunikacyjny to planowany w臋ze艂 przesiadkowy po艂o偶ony mi臋dzy Warszaw膮 i 艁odzi膮, kt贸ry ma zintegrowa膰聽transport lotniczy, kolejowy i drogowy.聽- Zaczynamy audyt i na jego podstawie b臋dziemy przedstawia膰 rekomendacje dla Rady Ministr贸w, je艣li chodzi o projekt CPK albo poszczeg贸lnych jego element贸w - powiedzia艂 wiceminister funduszy i polityki regionalnej, pe艂nomocnik rz膮du ds. CPK Maciej Lasek.
Zaznaczy艂, 偶e rekomendacje, "w przeciwie艅stwie do poprzednik贸w b臋d膮 bazowa膰 na rzetelnych i pe艂nych analizach, ale uwzgl臋dni膮 tak偶e rzeczywist膮 sytuacj臋 bud偶etu Polski". - To niezwykle istotne, gdy m贸wimy de facto o publicznych pieni膮dzach - doda艂 Lasek.
- W audycie b臋dziemy bada膰 wiele obszar贸w r贸wnolegle. Sporo decyzji kierunkowych uda nam si臋 zakomunikowa膰 ju偶 pod koniec tego kwarta艂u - powiedzia艂 pe艂nomocnik rz膮du. Zapewni艂, 偶e wnioski z audytu b臋d膮 przedstawiane "bez zb臋dnej zw艂oki".
Maciej Lasek o聽przysz艂o艣ci Centralnego Portu Komunikacyjnego
Maciej Lasek zaznaczy艂, 偶e dzisiaj nie odwa偶y si臋 powiedzie膰, kt贸re elementy CPK b臋d膮 kontynuowane, np. czy to b臋dzie program kolejowy czy budowa lotniska.
W jego ocenie komponent kolejowy CPK "by艂 ma艂o kontrowersyjny". - Od d艂u偶szego czasu m贸wi艂o si臋 o Kolei Du偶ych Pr臋dko艣ci, ale ju偶 rozmiar, zakres, liczba linii, ich przebieg - to chcia艂bym zostawi膰 ocenie ekspertom - powiedzia艂 pe艂nomocnik rz膮du.
Jak doda艂, dzi艣 nie mo偶e powiedzie膰 jednoznacznie, w jakiej formule CPK powstanie lub nie i czy to b臋dzie w planowanej lokalizacji. - Chcia艂bym, aby projekt ten by艂 wielowariantowy i decyzje o realizacji poszczeg贸lnych wariant贸w wynika艂y z aktualnej sytuacji, z jednej strony gospodarczej, a z drugiej strony realnych potrzeb rynku - wskaza艂 Lasek.
"Olbrzymim wyzwaniem dzisiaj jest kwestia wyw艂aszcze艅"
Zapewni艂, 偶e audyt b臋dzie przeprowadzony rzetelnie, a sp贸艂ka swoje dalsze plany b臋dzie przeprowadza膰 w dialogu spo艂ecznym.
- Olbrzymim wyzwaniem dzisiaj jest kwestia wyw艂aszcze艅 pod planowan膮 inwestycj臋. Chcia艂bym doprowadzi膰 do takiej sytuacji, 偶eby osoby wobec, kt贸rych nie da si臋 ju偶 tego unikn膮膰, czu艂y si臋 zaopiekowanie przez pa艅stwo. Inwestycje infrastrukturalne wymagaj膮ce wyw艂aszcze艅, czy wykupu ziemi zawsze b臋d膮 budzi膰 emocje spo艂eczne. Uczciwie nale偶y si臋 zmierzy膰 z tym problem - podkre艣li艂 Lasek.
Zmiany we聽w艂adzach CPK
W ostatnich dniach dosz艂o do zmian we w艂adzach sp贸艂ki Centralny Port Komunikacyjny. To sp贸艂ka Skarbu Pa艅stwa powo艂ana do przygotowania i realizacji CPK.
Najpierw powo艂ano nowych cz艂onk贸w rady nadzorczej, a nast臋pnie sp贸艂ka poinformowa艂a w pi膮tek, 偶e rada nadzorcza odwo艂a艂a dw贸ch cz艂onk贸w trzyosobowego zarz膮du sp贸艂ki: prezesa Miko艂aja Wilda i Rados艂awa Kantaka odpowiadaj膮cego za inwestycje kolejowe. W zarz膮dzie sp贸艂ki pozosta艂 Andrzej Alot, kt贸ry odpowiada za sprawy finansowe. "Przewodnicz膮cy rady nadzorczej Filip Czernicki zosta艂 oddelegowany na okres trzech miesi臋cy do pe艂nienia funkcji prezesa zarz膮du" - poda艂a sp贸艂ka CPK.
Minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pe艂czy艅ska-Na艂臋cz powiedzia艂a w sobot臋 w "Jeden na jeden" w TVN24, 偶e jest po rozmowie pe艂nomocnikiem rz膮du ds. CPK. - B臋dzie konkurs na prezesa zarz膮du, wed艂ug regulaminu, tak jak powinien wygl膮da膰 normalny konkurs na takie stanowisko - zapowiedzia艂a szefowa MFiPR.
Wed艂ug zapowiedzi sp贸艂ki CPK, pierwszy etap lotniska, czyli dwie r贸wnoleg艂e drogi startowe i infrastruktura do obs艂ugi 40 mln pasa偶er贸w, ma zosta膰 uruchomiony w 2028 roku. CPK ma zosta膰 uruchomiony za pi臋膰 lat wraz z w臋z艂em kolejowym i odcinkiem Kolei Du偶ych Pr臋dko艣ci Warszawa - 艁贸d藕. Reszta inwestycji kolejowych CPK jest zaplanowana do po艂owy kolejnej dekady.
殴r贸d艂o:聽PAP, tvn24.pl
殴r贸d艂o zdj臋cia g艂贸wnego:聽CPK