Czarny piątek, powoli przebija się na polski rynek. Z roku na rok obserwujemy wyższą sprzedaż w tym czasie, nawet o około 5 procent - powiedziała prezes Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji Renata Juszkiewicz. Jednak, jak podał instytut GfK, niemal 2/3 polskich konsumentów twierdzi, że nie spotkało się wcześniej z określeniem Black Friday czy czarny piątek.
Jak przyznała Juszkiewicz, "najbardziej widoczne jest to w przypadku artykułów niespożywczych jak np. ubrania, odzież, buty, sprzęt gospodarstwa domowego czy radiowo-telewizyjny". Dodała, że "nowa tradycja coraz mocniej utrwala się w świadomości polskich konsumentów". Prezes Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji przyznała, że w przypadku artykułów spożywczych wzrost sprzedaży w czarny piątek nie jest mocno widoczny, ale także jest zauważalny.
Czarny piątek
Black Friday, czyli czarny piątek, to przypadający na ostatni piątek listopada jeden dzień w roku, w którym obowiązują atrakcyjne wyprzedaże i obniżki cen w sklepach. Tegoroczny czarny piątek wypadł 24 listopada. Jak napisali eksperci GfK, polscy detaliści powoli przenoszą na lokalny rynek tradycję ze Stanów Zjednoczonych. Z roku na rok do akcji przyłączają się kolejni producenci elektroniki użytkowej, nowych technologii, sprzętu AGD czy odzieży, a także sieci handlowe. Jak wynika z analiz instytutu, czarny piątek to w wielu krajach ważna data w kalendarzu detalistów. "Np. w Wielkiej Brytanii, w tygodniu, w którym wypada czarny piątek konsumenci wydają więcej pieniędzy niż w tygodniu poprzedzającym święta Bożego Narodzenia. W Hiszpanii, Francji, Niemczech oraz we Włoszech podobną tendencję można zaobserwować w przypadku wybranych grup produktowych, takich jak np. telewizory czy urządzenia przenośne" - wskazano. Jak podał instytut GfK, niemal 2/3 polskich konsumentów twierdzi, że nie spotkało się wcześniej z określeniem Black Friday czy czarny piątek. Stąd też ponad 60 proc. z nich nie planowało skorzystać w tym roku z wyprzedaży z okazji czarnego piątku. "Gdyby jednak polscy nabywcy mieli skorzystać z wyprzedaży z okazji czarnego piątku, najbardziej atrakcyjne byłyby dla nich promocje na odzież, buty i bieliznę (46 proc. wskazań), sprzęt RTV i elektronikę użytkową (37 proc.) oraz artykuły wyposażenia mieszkania i sprzęt AGD (31 proc.)" - wynika z analiz GfK. Jak informuje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, na wyprzedażach Black Friday konsumenci mają takie same prawa jak zwykle. Nie ma znaczenia, że towar został przeceniony, chyba że przyczyną obniżki była konkretna wada i zostałeś o niej poinformowany - przypomina UOKiK
Autor: ps//dap / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock