Zaczyna się sezon urlopowy, tymczasem wiele lotów z europejskich lotnisk może być opóźnionych lub odwołanych w związku z brakami kadrowymi, a także trwającymi lub zapowiadanymi strajkami personelu linii lotniczych. Jakie prawa przysługują pasażerom? Czy należą im się odszkodowania? Wyjaśniamy.
Tysiące odwołanych lotów, wielogodzinne kolejki, strajki pracowników, braki kadrowe. Tak w ostatnich tygodniach wygląda sytuacja na głównych europejskich lotniskach. Ogromne utrudnienia mogą pozbawić turystów nadziei na pierwsze beztroskie wakacje po ograniczeniach wynikających z pandemii COVID-19.
Odwołany lot - prawa pasażerów
Jak wyjaśnia na swojej stronie Europejskie Centrum Konsumenckie w Polsce (ECK), w przypadku odwołanego lotu, pasażerowi przysługuje:
- zwrot kosztu biletu bądź zaoferowanie innego połączenia z punktem docelowym,
- prawo do opieki: posiłki i napoje w ilościach adekwatnych do czasu oczekiwania, dwie rozmowy telefoniczne i maile,
- zakwaterowanie w hotelu oraz transport między lotniskiem a hotelem, gdy występuje konieczność dłuższego oczekiwania na lot zastępczy,
- prawo do odszkodowania w wysokości od 250 do 600 euro, chyba że lot został odwołany z powodu nadzwyczajnych okoliczności lub pasażerowie zostali poinformowani o odwołaniu lotu przynajmniej na 2 tygodnie przed planowanym lotem.
Jeśli chodzi o nadzwyczajne okoliczności, to ECK wymienia następujące przykłady: złe warunki atmosferyczne; klęski żywiołowe; strajki strony trzeciej, np. personelu lotniska; destabilizacja polityczna; zagrożenie bezpieczeństwa; ograniczenia w kontroli ruchu lotniczego, np. zamknięcie pasa startowego; uderzenia ptaków (zderzenie samolotu z ptakiem); ukryte wady produkcyjne samolotu.
Co zrobić, gdy lot zostanie odwołany?
ECK wyjaśnia, że w przypadku odwołania lotu pasażerowie mogą rezygnować z lotu i uzyskać zwrot pełnych kosztów lub przebukować lot, na pierwszy możliwy termin.
"Jeżeli pasażerowie zdecydują się na przebukowanie na kolejny lot. Linia lotnicza obsługująca opóźniony lot powinna zapewnić im opiekę w czasie oczekiwania na lot zastępczy" - tłumaczy Centrum. Dodaje, że "jeżeli linia lotnicza nie zapewni noclegu ani transportu do hotelu, pasażer może domagać się zwrotu na podstawie kopii paragonów/faktury".
Opóźniony lot - odszkodowanie
W przypadku przybycia do miejsca docelowego z co najmniej 3 godzinnym opóźnieniem - przysługuje prawo do odszkodowania w wysokości od 250 do 600 euro, chyba że lot został odwołany z powodu nadzwyczajnych okoliczności.
Wakacje 2022 - kłopoty z podróżami lotniczymi
W trakcie pandemii wraz ze spadkiem liczby lotów ograniczono też zatrudnienie, zwłaszcza wśród personelu naziemnego. Według grupy lobbingowej Air Transport Action Group w branży lotniczej podczas pandemii zwolniono 2,3 miliona osób na całym świecie, a najbardziej ucierpiała obsługa naziemna i kontrola bezpieczeństwa.
Teraz, kiedy popyt na latanie wraca do poziomu sprzed pandemii, okazało się, że na lotniskach brakuje personelu do obsługi bagaży, kontroli bezpieczeństwa, ochrony czy sprzątania i linie lotnicze nie są w stanie wykonywać wszystkich zaplanowanych lotów.
Źródło: TVN24 Biznes, PAP
Źródło zdjęcia głównego: Marius Dobilas / Shutterstock.com